مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 6 - ( شهریور 1401/ پیاپی 75 1401 )                   سال 11 شماره 6 صفحات 102-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehnad V, Golestanibakht T. cognitive mechanism, persuasion schema, dual process models. Rooyesh 2022; 11 (6) :91-102
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4015-fa.html
دهناد ویدا، گلستانی بخت طاهره. مدل‌ها و سازوکارهای شناختی- گفتمانی ترغیب. رویش روان شناسی. 1401; 11 (6) :91-102

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4015-fa.html


1- استادیار زبانشناسی کاربردی، گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران. ، vida_dehnad@yahoo.com
2- استادیار روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (676 مشاهده)
ترغیب، بطور کلی، فرایندی است که در آن عاملی با ارائه پیام و یا  بکاربردن برخی فرایندها و راهبردهای شناختی هدف‌گرا سعی می‌کند رفتارها یا نگرش‌های دیگران در مسئله‌ای خاص را تغییر دهد. مقاله حاضر، با رویکردی کیفی، روشن ساختن این فرایندهای شناختی را اساس مطالعه خود قرار داد. برای این‌ منظور، ابتدا، پیشینه مختصری از قدیمی‌ترین نظریه‌ ترغیب از دیدگاه ارسطو، همچنین، طبقه‌بندی‌های مکس وبر از کنش‌های اجتماعی در علوم اجتماعی نوین ارائه‌شد. سپس، برای تشریح ساز وکارهای ترغیب، چهار مدل معروف با توضیح مختصری از شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان ارائه گردید. این چهار مدل به ترتیب عبارتند از مدل سازنده‌گرای سیالدینی، مدل‌های بسط-احتمال و گمانه‌زنی-نظام‌دار که عمدتاً  از نوع پردازش دوگانه هستند و نهایتاً مدل کُل‌نگر دانشِ ترغیب. علاوه بر آن، شرحی از ابزارهای گفتمانی ترغیب نظیر طرح‌واره‌های متنی و ژانرها به همراه اهداف اجتماعی-شناختی خاصی که در اجتماع‌های گفتمانی دنبال می‌کنند ارائه شد. در پایان، خلاء مدل‌های بومی ترغیب سازگار با مؤلفه‌های عاطفی شناختی گروه‌های فرهنگی جامعه ایرانی و ضرورت پژوهش میدانی در این مورد به محققین آینده گوشزد گردید.
متن کامل [PDF 512 kb]   (356 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1401/4/17 | ویرایش نهایی: 1401/8/14 | پذیرش: 1401/6/5 | انتشار الکترونیک: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb