مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 9 - ( آذر 1401/ پیایپی 78 1401 )                   سال 11 شماره 9 صفحات 114-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghahremani S, Hossienzadeh Taghvai M, Zakeripoor G. The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on modulating primary maladaptive schemas and anxiety in high school students. Rooyesh 2022; 11 (9) :103-114
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4059-fa.html
قهرمانی ساره، حسین زاده تقوایی مرجان، ذاکری پور غلامرضا. اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب و تعدیل طرحواره های ناسازگاراولیه در دانش آموزان دوره متوسطه. رویش روان شناسی. 1401; 11 (9) :103-114

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4059-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار، گروه روان­شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، Marjantaghvai@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده:   (648 مشاهده)
هدف پژوهش تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر تعدیل طرحواره های ناسازگاراولیه و اضطراب دانش آموزان دوره متوسطه بود. این پژوهش از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان نظر آباد  در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که از ‌بین آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب شدند. این تعداد در بین گروه درمانی شناختی رفتاری و گروه گواه به‌طور تصادفی جایگزین شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه­های طرحواره­های ناسازگار اولیه جفری یانگ (YSQ-SF) (1998) و پرسشنامه اضطراب بک (BAI-II) (1988) جمع‌آوری شد. مداخله گروه درمانی شناختی رفتاری در 12 جلسه 5/1 ساعته و هفته‌ای یک‌بار برگزار شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد اثر اصلی مداخله برای بریدگی و طرد (741/ )، خودگردانی و عملکرد مختل (415/ )، محدودیت­های مختل (771/0 )، دیگر جهت­مندی (315/0 )، گوش به زنگی بیش­ازحد (185/0 ) و برای اضطراب (822/0 ) معنادار هستند (05/0>p) یعنی بین دو گروه از نظر میانگین مولفه­های طرح­واره­های ناسازگار اولیه و اضطراب تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). نتیجه­گیری می­شود با استفاده از گروه درمانی شناختی رفتاری می­توان به تعدیل طرح­واره­های ناسازگار اولیه و کاهش اضطراب دانش آموزان دوره متوسطه کمک کند.
متن کامل [PDF 636 kb]   (360 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1401/5/7 | ویرایش نهایی: 1401/11/9 | پذیرش: 1401/8/14 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb