سال 12، شماره 3 - ( خرداد 1402/ پیاپی 84 1402 )                   سال 12 شماره 3 صفحات 184-175 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، sharifiardani88@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی گرایش مثبت گرا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران.
3- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، یزد، ایران.
4- استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، ‌موسسه آموزش عالی امام جواد (ع)‌، یزد، ایران.
5- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مدرس گروه روانشناسی و علوم تربیتی موسسه آموزش عالی امام جواد (ع)‌، یزد، ایران.‌
چکیده:   (667 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه ای شیوه برخورد والدین با هیجان‌های منفی فرزندان در رابطه بین تنظیم هیجانی در تبیین مهارت اجتماعی فرزندان بود. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1401 بوند. ‏حجم نمونه 300 نفر و با روش نمونه­گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند که ‏ 286 نفر پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند.‏ ابزار پژوهش پرسشنامه‌های مهارت‌های اجتماعی (SSRS) گرشام و الیوت، (1990)، مشکلات در نظم‌بخشی هیجانی (DERS) گراتز و روئمر (2004)‏ و شیوه‌های برخورد با هیجانات منفی کودکان (CCNES) (فابز و همکاران، 1990)‏ بودند. جهت تحلیل داده­ها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS-SEM3 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد تنظیم هیجان، رابطه مستقیم و مثبت با مهارت اجتماعی فرزندان (39/0=‏β، 001/0= ‏p‏‏) ارد. تنظیم هیجانی رابطه مستقیم و مثبت با شیوه های غیر حمایتی (32/0=‏β، 4/0= ‏p‏‏) دارد. شیوه های حمایتی برخورد رابطه مستقیم و مثبت با مهارت اجتماعی (33/0=‏β، ‏001/0= ‏p‏‏) داشت، اما شیوه های غیر حمایتی رابطه مستقیم و منفی با مهارت اجتماعی فرزندان (19/0-=‏β، 01/0= ‏p‏ ‏) داشت. تنظیم هیجان به طور غیر مستقیم و منفی، باواسطه‌ای شیوه های غیر حمایتی برخورد ‏(07/0-=‏β، ‏03/0= ‏p‏‏) با مهارت اجتماعی فرزندان رابطه داشت. مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد مهارت اجتماعی فرزندان تحت تأثیر تنظیم هیجانی و همچنین شیوه های برخورد والدین با هیجان‌های منفی فرزندان قرار دارد.
متن کامل [PDF 597 kb]   (413 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/8/23 | ویرایش نهایی: 1402/4/3 | پذیرش: 1401/12/4 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.