مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 9 - ( پاییز/ آذرماه97/ 1397 )                   سال 7 شماره 9 صفحات 90-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yarmohammadi Z, arabzadeh M, cheraghikhah Z. Successful intelligence, wisdom, and creativity in gifted and normal student's. Rooyesh 2018; 7 (9) :79-90
URL: http://frooyesh.ir/article-1-504-fa.html
یارمحمدی زهره، عربزاده مهدی، چراغی خواه زهرا. هوش موفق، خرد و خلاقیت در دانش‌آموزان تیز هوش و عادی. رویش روان شناسی. 1397; 7 (9) :79-90

URL: http://frooyesh.ir/article-1-504-fa.html


1- دانهشگاه خوارزمی ، zohre.yarmohammadi@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (2656 مشاهده)

هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین تفاوت‌های موجود از لحاظ هوش موفق، خرد وخلاقیت در دانش‌آموزان تیز هوش وعادی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری شامل تمامی‌دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کرجبود، که از این تعداد، نمونه‌ای به حجم 260 نفر(180عادی و 80 تیزهوش) به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ، مقیاس سه بعدی خرد آردلت وخلاقیت عابدی جمع‌آوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی، وتحلیل واریانس چندمتغیره  تحلیل گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که از لحاظ متغیرهای خرد و هوش موفق بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد ولی از لحاظ خلاقیت تفاوت معناداری وجود ندارد وبه طور کلی میانگین نمرات دانش‌آموزان تیزهوش در خرد و هوش موفق بالاتر از دانش‌آموزان عادی است. با توجه به نتایج این پژوهش، آموزش وپرورش می تواند به عنوان یک اولویت پژوهشی، این متغیرها را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت بایک برنامه جامع، برای استفاده همه دانش‌آموزان پیشنهاد نمایند.

واژه‌های کلیدی: هوش موفق، خرد، خلاقیت.
متن کامل [PDF 511 kb]   (78 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/7/27 | ویرایش نهایی: 1397/9/14 | پذیرش: 1395/12/27 | انتشار الکترونیک: 1397/9/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb