هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین تفاوتهای موجود از لحاظ هوش موفق، خرد وخلاقیت در دانشآموزان تیز هوش وعادی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری شامل تمامیدانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کرجبود، که از این تعداد، نمونهای به حجم 260 نفر(180عادی و 80 تیزهوش) به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ، مقیاس سه بعدی خرد آردلت وخلاقیت عابدی جمعآوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی، وتحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که از لحاظ متغیرهای خرد و هوش موفق بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد ولی از لحاظ خلاقیت تفاوت معناداری وجود ندارد وبه طور کلی میانگین نمرات دانشآموزان تیزهوش در خرد و هوش موفق بالاتر از دانشآموزان عادی است. با توجه به نتایج این پژوهش، آموزش وپرورش می تواند به عنوان یک اولویت پژوهشی، این متغیرها را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت بایک برنامه جامع، برای استفاده همه دانشآموزان پیشنهاد نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |