پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش سبکهای تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده در پیشبینی افسردگی دانشجویان دختر انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعهی پژوهشی شامل کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه رازی کرمانشاه که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. حجم جامعهی پژوهشی 6200 نفر بود. نمونهای به حجم 361 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامهی شیوههای فرزندپروری بامریند (1972)، کارکرد تحولی خانواده عالی و همکاران (1392) و پرسشنامهی افسردگی بک (1988) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از طریق شاخصهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش ورود استفاده شد. یافتهها نشان داد بین سبک تربیتی مقتدرانه و کارکرد تحولی خانواده با افسردگی رابطهی منفی و معناداری وجود دارد و رابطهی معنیداری بین سبک تربیتی سهلگیرانه و مستبدانه با افسردگی مشاهده نشد. تجزیه و تحلیل رگرسیونی نشان داد سبک تربیتی مقتدرانه و کارکرد تحولی خانواده 20 درصد از واریانس افسردگی را پیشبینی میکنند. نتایج پژوهش، نقش و اهمیت سبکهای تربیتی والدین و کارکرد تحولی خانواده را در پیشبینی افسردگی دانشجویان دختر متذکر میسازد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |