سال 7، شماره 12 - ( زمستان97/ اسفند ماه/ شماره پیاپی 33 1397 )                   سال 7 شماره 12 صفحات 198-183 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاداسلامی ، sharghi_srara@yahoo.com
2- دانشگاه آزاداسلامی
چکیده:   (2871 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر مقایسه‌ی میزان اضطراب کودکان مقطع ابتدایی بر مبنای کمال گرایی، سبک فرزند پروری و هوش هیجانی مادران بود. این پژوهش از نوع توصیفی، علی مقایسه‌ای و به لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران و نمونه تحقیق شامل 100 نفر دانش آموز دختر و پسر ابتدایی مدارس منطقه 9 آموزش و پرورش تهران بوده که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهشی شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس ، پرسشنامه کمال گرایی هیل ، پرسشنامه سبک فرزند پروری بامریند و پرسشنامه هوش هیجانی بار ـ آن  می باشد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها و بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون های آماری تی مستقل و تحلیل واریانس سه راهه استفاده شد. یافته های پژوهشی نشان داد که میزان اضطراب کودکان  دارای مادران با کمال گرایی بالا به طور معنا داری بیشتر از اضطراب کودکان  دارای مادران با کمال گرایی پایین بوده (0001/0> (Pو بعلاوه مادران با هوش هیجانی بالا، فرزندانی با اضطراب پایین‌تر داشتند (0001/0>p) و همچنین مادران با سبک‌های مقتدرانه بالا  (002/0>p) و استبدادی پایین (0001/0>p)، فرزندانی با اضطراب پایین تر داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که شیوه‌ی تعاملات مادر و فرزند نقش تعیین‌کننده‌ای در هیجانات منفی و اضطراب و اختلالات اضطرابی کودکان دارد و نتیجه حاصل، یافته‌های پژوهشی در تحقیقات مرتبط با علل وعوامل اضطراب کودکان را قوت می‌بخشد.

متن کامل [PDF 703 kb]   (69 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1395/8/10 | ویرایش نهایی: 1397/12/12 | پذیرش: 1395/10/22 | انتشار الکترونیک: 1397/12/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.