مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 6 - ( تابستان1397، شهریورماه، شماره6، شماره پیاپی27 1397 )                   سال 7 شماره 6 صفحات 148-131 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Parand A, Zamani N. Anger Management Instruction for Mothers: A Cognitive Behavioral Approach. Rooyesh 2018; 7 (6) :131-148
URL: http://frooyesh.ir/article-1-719-fa.html
شکوهی یکتا محسن، پرند اکرم، زمانی نیره. مداخلات شناختی- رفتاری در آموزش مدیریت خشم به مادران. رویش روان شناسی. 1397; 7 (6) :131-148

URL: http://frooyesh.ir/article-1-719-fa.html


1- دانشگاه تهران ، myekta@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (3369 مشاهده)

خشم و چگونگی بیان آن یکی از مشکلات اساسی است که بر سلامت روانی خانواده‌ها و فرزندان آنان تأثیر گذار است. عواملی نظیر تعامل منفی والد-کودک و روابط خانوادگی منفی، تمایل به پاسخ­های همراه با خشم و پرخاشگری را در موقعیت­های مختلف تربیت کودک افزایش می‌دهد. ابراز نامناسب خشم باعث مشکلات متعددی در نظام خانواده، مدرسه و جامعه می‌شود. یافته­های پژوهش های مختلف حاکی از آن است که آموزش مدیریت خشم به مادران می تواند در کنترل، تعدیل و تنظیم خشم در ارتباط با کودکان موثر باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی کارآیی برنامه مداخله­ای شناختی-رفتاری مدیریت خشم بر مادران اجرا شده است. این مطالعه در زمره پژوهش­های شبه تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون تک‌گروهی است. گروه نمونه شامل 22 مادر بوده است که با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده و در هفت جلسه دو ساعته در کارگاه­های آموزش والدین شرکت کردند. ابرازهای پژوهش شامل پرسشنامه بیان خشم حالت - صفت اسپیلبرگر (1999) و پرسشنامه ارزیابی خشم (شکوهی و زمانی، 1386) بوده است. به طور کلی، یافته‌ها بیانگر آن است که آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر کاهش خشم مادران تأثیرگذار بوده است. در پایان، بحث و نتیجه‌گیری و محدودیت‌ها و پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آینده ارائه شده است.

متن کامل [PDF 705 kb]   (205 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1396/1/23 | ویرایش نهایی: 1397/5/27 | پذیرش: 1396/9/26 | انتشار الکترونیک: 1397/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb