مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 9 - ( پاییز/ آذرماه97/ 1397 )                   سال 7 شماره 9 صفحات 324-309 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zarei H A, farzi H. The survey of relationship between responsibility with academic self-efficacy among sixth grad student of Shahindezh in1393-1394 academic year. Rooyesh 2018; 7 (9) :309-324
URL: http://frooyesh.ir/article-1-769-fa.html
زارعی حیدر علی، فرضی حمیده. بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری با خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم شهرستان شاهین دژ در سال تحصیلی 94-93. رویش روان شناسی. 1397; 7 (9) :309-324

URL: http://frooyesh.ir/article-1-769-fa.html


1- داشنگاه ازاد اسلامی واحد خوی ، alizarei@iaukhoy.ac.ir
2- آموزش و پرورش شاهین دژ
چکیده:   (3112 مشاهده)

تحقیق حاضر در پی بررسی رابطه بین مسئولیت­پذیری با خودکارآمدی تحصیلی در دانش­آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی می­­باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مدارس شهرستان شاهین دژ در سال تحصیلی 94-93 بود. نمونه آماری تحقیق نیز شامل 234نفر از دانش­آموزان پایه ششم ابتدایی بودند، که به روش نمونه­گیری طبقه ای انتخاب شدند. از این تعداد، 122نفر(18/52درصد) دختر و 112نفر(81/47درصد) پسر بودند. برای سنجش باورهای خودکارآمدی تحصیلی و مسئولیت­پذیری دانش­آموزان به ترتیب از مقیاس مسئولیت­پذیری دانش­آموزان و خودکارآمدی تحصیلی کودکان و نوجوانان (SEQ-C) استفاده شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و آزمون تی دو نمونه مستقل تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مسئولیت­پذیری و خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/0, p<647/0=r).. نتایج آزمون تی مستقل نیز نشان داد  بین دانش آموزان دختر و پسر از نظر مسئولیت­پذیری (047/0p=) و خودکارآمدی تحصیلی (001/0p=) تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین دختران در هر دو متغیر بیشتر از پسران بود. بنابراین مسئولیت­پذیری دانش­آموزان با خودکارآمدی تحصیلی آنان ارتباط مستقیم دارد. دانش­آموزانی که حس مسئولیت­پذیری بالایی دارند باورهای خوبی درباره خودکارآمدی تحصیلی خود دارند.

متن کامل [PDF 645 kb]   (62 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1396/3/8 | ویرایش نهایی: 1397/9/12 | پذیرش: 1396/7/21 | انتشار الکترونیک: 1397/9/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb