RT - Journal Article T1 - The Effect of Mindfulness Training with an Islamic Approach on Subjective Vitality and School Well-Being of High School Female Students JF - frooyesh YR - 2020 JO - frooyesh VO - 8 IS - 12 UR - http://frooyesh.ir/article-1-1612-fa.html SP - 81 EP - 90 K1 - Islamic approach K1 - mindfulness K1 - subjective vitality K1 - school well-being AB - پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهن­آگاهی با رویکرد اسلامی بر نشاط ذهنی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه­آزمایشی همراه با پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان دختر پایۀ دوم دوره متوسطۀ دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل داده­اند، که از این بین 30 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی ذهن­آگاهی مبتنی بر رویکرد اسلامی را در 8 جلسه 120دقیقه­ای به­صورت گروهی (در هر هفته یک جلسه) دریافت کردند؛ گروه کنترل هیچ­گونه مداخله­ای را دریافت نکردند. به­منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­های نشاط ذهنی حالتی (SVS) و بهزیستی مدرسه (SW-BQ) در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون استفاده شد. جهت تجزیه و تحیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون، بین میانگین نمرات نشاط ذهنی و بهزیستی مدرسه و ابعاد آن در مرحله پس­آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر، آموزش ذهن­آگاهی با رویکرد اسلامی، باعت افزایش نشاط ذهنی و بهبود بهزیستی مدرسه در دانش­آموزان گروه آزمایش شده است. با استناد به یافته­های این پژوهش، می توان از آموزش ذهن­آگاهی با رویکرد اسلامی به عنوان مداخله­ای مناسب جهت افزایش نشاط ذهنی و بهبود بهزیستی دانش آموزان بهره برد. LA eng UL http://frooyesh.ir/article-1-1612-fa.html M3 ER -