TY - JOUR JF - frooyesh JO - Rooyesh VL - 10 IS - 5 PY - 2021 Y1 - 2021/8/01 TI - The Role of Emotion Utilization, Emotion Assessment, and Cognitive Emotion Regulation Strategies in Adult Attention Deficit / Hyperactivity Disorder TT - نقش بهره‌برداری از هیجان، ارزیابی هیجان و راهبردهای شناختی نظم‌جویی هیجان در علائم فزون‌کنشی/ نارسایی توجه بزرگسالان N2 - مطالعات اخیر تکانش­گری هیجانی و نارسایی در نظم­جویی هیجان را به ‌عنوان مؤلفه­های اساسی در اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی مطرح می‌کنند. هدف مطالعه‌ی حاضر، مشخص کردن نقش بهره‌برداری از هیجان، ارزیابی هیجان و راهبردهای شناختی نظم­جویی هیجان در پیش‌بینی علائم ADHD بزرگسالان بود. به این منظور، 293 نفر (141 پسر و 152 دختر) از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به شیوه‌ی در دسترس انتخاب شدند و توسط پرسش‌نامه‌ی نظم­جویی شناختی هیجان (CERQ)، چهارمین ویرایش مقیاس درجه‌بندی اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی بزرگسالان بارکلی (BAARS-IV) و پرسش‌نامه‌ی هوش هیجانی (FEIS-41) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی نشان داد که پس از زدودن اثر متغیرهای بهره‏برداری از هیجان و ارزیابی هیجان، پنج راهبرد شناختی نظم‌جویی هیجان ملامت خود، فاجعه‌سازی، ملامت دیگری، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی و ارزیابی مجدد مثبت به طور معناداری در پیش‌بینی علائم ADHD بزرگسال نقش داشتند. نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می‌کند که راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجان می‌بایست در مفهوم‌سازی و تشخیص ADHD بزرگسال لحاظ شوند. SP - 25 EP - 34 AU - Hasani, Jafar AU - Bastami Katuli, Malek AU - Khani, Zahra AD - PhD Student of health psychology, University of Tehran, Tehran, Iran. KW - Attention Deficit KW - Hyperactivity KW - Cognitive Emotion Regulation KW - Emotion Assessment KW - Emotion Utilization UR - http://frooyesh.ir/article-1-2323-fa.html ER -