TY - JOUR T1 - The mediating role of competence perception and social problem-solving in the relationship between attachment styles and aggression in adolescents TT - نقش واسطه ای ادراک شایستگی و حل مسئله اجتماعی در رابطه بین سبک های دلبستگی و پرخاشگری در نوجوانان JF - frooyesh JO - frooyesh VL - 10 IS - 6 UR - http://frooyesh.ir/article-1-2576-fa.html Y1 - 2021 SP - 75 EP - 84 KW - Adolescent KW - Aggression KW - Attachment KW - Competence KW - Problem Solving N2 - هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه­ای ادراک شایستگی و حل مسئله اجتماعی در رابطه بین سبک­های دلبستگی و پرخاشگری در نوجوانان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام نوجوانان دانش­آموز شهرستان شهریار در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند که از میان آن­ها 200 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس وارد پژوهش شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری (باس و پری، 1992)، مقیاس دلبستگی بزرگسالان تجدیدنظرشده (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه خودادراکی کودکان (هارتر، 1985) و فرم تجدیدنظرشده حل مسئله اجتماعی (دی زوریلا و همکاران، 2002) بود. داده­ها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد ادراک شایستگی (001/0=P، 104/0-=β) و حل مسئله انطباقی (001/0=P، 096/0=β) رابطه بین سبک دلبستگی ایمن و پرخاشگری را در نوجوانان واسطه­گری می­کنند. نوجوانان دارای سبک دلبستگی ایمن، احساس شایستگی بیشتری در تعاملات با محیط پیرامون خواهند داشت و در مواجهه با ناکامی­های محیطی از راهبردهای تنظیم هیجانی منفی کمتر بهره می­جویند و در نتیجه رفتارهای پرخاشگرانه کمتری را از خود بروز می­دهند. M3 ER -