TY - JOUR T1 - The effectiveness of self-compassion training on reducing self-criticism levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities TT - اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانش‌آموزان دارای معلولیت جسمانی JF - frooyesh JO - frooyesh VL - 10 IS - 5 UR - http://frooyesh.ir/article-1-2655-fa.html Y1 - 2021 SP - 119 EP - 128 KW - self-compassion training KW - self-criticism levels KW - improving Self-concept clarity KW - physical disabilities N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانش­آموزان دارای معلولیت جسمانی بود. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون– پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان پسر متوسطه دوره اول شهر آستارا در سال­تحصیلی 1400-1399 بودند. تعداد نمونه پژوهش 40 نفر بودند که به شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آموزش شفقت به خود (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. به منظور گردآوری داده­ها از مقیاس وضوح تصور از خود (کامپبل و همکاران، 1996) و مقیاس سطوح­خودانتقادی (تامپسون و زوروف، 2004) استفاده شد. برای گروه آزمایش هشت جلسه 70 دقیقه­ای آموزش شفقت به خود اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش شفقت به خود تأثیر معناداری بر بهبود وضوح تصور از خود درونی (01/0>, P76/8F=) و کاهش خودانتقادی مقایسه­ای (01/0>P 83/6F= ) و خودانتقادی درونی (01/0>, P83/6F= ) در دانش­آموزان دارای معلولیت جسمانی داشت. براساس این نتایج می­توان بیان کرد این روش آموزشی/ درمانی می­تواند از سوی روانشناسان مدارس به منظور بهبود کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانش­آموزان دارای معلولیت جسمانی مورد استفاده قرار گیرد. M3 ER -