%0 Journal Article %A Elhami, Hadise %A Esmaeily, Masoumeh %A Naeimi, Ebrahim %T The process of transferring moral components from parents to adolescent children: A qualitative study %J Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ) %V 10 %N 7 %U http://frooyesh.ir/article-1-2734-fa.html %R %D 2021 %K moral components, moral education, Parents, Adolescent children, %X هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوه انتقال مؤلفه­های اخلاقی از والدین به فرزندان نوجوان در فرایند تربیت اخلاق­محور بود. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. بدین منظور 15 نفر از والدین دارای فرزندان نوجوان 13-17 ساله به روش نمونه­گیری هدفمند، انتخاب شدند. تجارب والدین در انتقال مؤلفه­های اخلاقی به فرزندان از طریق مصاحبه نیمه­ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفت. داده­ها جمع­آوری، ثبت و سپس کدگذاری شد و در قالب مقوله­های اصلی طبقه­بندی گردید. تحلیل تجارب شرکت­کنندگان منجر به شناسایی 103 گزاره اولیه، 33 مضمون فرعی و 8 مضمون اصلی شد. مضامین اصلی عبارت بودند از راهبردهای پرورش شناخت و استدلال اخلاقی، راهبردهای پرورش گرایش و بازدارندگی عاطفی اخلاقی، راهبردهای پرورش اراده اخلاقی، بسترسازی محیطی اخلاقی، مؤلفه­های انضباطی در تربیت اخلاق­محور، مؤلفه­های ارتباطی در تربیت اخلاق­محور، روش­های فعال ایجاد عملکرد اخلاقی، روش­های القایی ایجاد عملکرد اخلاقی. راهبردهای پرورش شناخت و استدلال اخلاقی، راهبردهای پرورش گرایش و بازدارندگی عاطفی اخلاقی و راهبردهای پرورش اراده اخلاقی اولین عامل زمینه­ساز و بسترسازی محیطی اخلاقی به عنوان دومین عامل زمینه­ساز در تربیت اخلاق­محور مشخص شدند. والدین از روش­های القایی و فعال برای انتقال مؤلفه­های اخلاقی در تربیت اخلاق­محور استفاده می­کنند که این راهبردها و روش­ها زمانی مؤثرتر واقع می­شوند که والدین سبک فرزندپروری مسئولانه را در پیش­ گیرند. %> http://frooyesh.ir/article-1-2734-fa.pdf %P 127-140 %& 127 %! %9 Research %L A-10-5268-1 %+ , Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran %G eng %@ 2383-353X %[ 2021