TY - JOUR T1 - Evaluation of burnout syndrome and occupational imbalance in school counselors: A qualitative study TT - بررسی نشانگان فرسودگی شغلی و عدم تعادل حرفه‌ای مشاوران مدرسه JF - frooyesh JO - frooyesh VL - 10 IS - 6 UR - http://frooyesh.ir/article-1-2714-fa.html Y1 - 2021 SP - 117 EP - 128 KW - Burnout KW - professional imbalance KW - school counselor KW - content analysis N2 - در این پژوهش به بررسی نشانگان فرسودگی و عدم تعادل حرفه­ای شغلی مشاوران مدرسه با استفاده از روش تحلیل مضمون پرداخته شد. نشانگان فرسودگی شغلی و عدم تعادل حرفه­ای در مشاوران مدارس دخترانه مقطع متوسطه از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد پرسش قرار گرفت. پس از رسیدن به اشباع نظری، 12 نفر از مشاوران که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند نمونه پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به الگوی مراحل تحلیل مضمون، پس از شناخت داده‌ها، کدگذاری صورت گرفت و درنهایت با شناخت مضامین، ترسیم شبکه مضامین و تحلیل آنها گزارش ارائه گردید. بعد از تحلیل داده‌ها سه مضمون اصلی برای نشانگان فرسودگی شغلی شامل دل‌زدگی جسمانی و روانی، دل‌زدگی ارتباطی و دل‌زدگی از کار استخراج شدند. در رابطه با نشانگان عدم تعادل حرفه­ای نیز مضامین فقدان مسئولیت­پذیری شغلی، فقدان مسئولیت­پذیری در روابط، شغل به عنوان اولویت اصلی زندگی، تخطی از مرزهای حرفه‌ای و نادیده گرفتن هویت شخصی استخراج شدند. از نتایج به دست آمده در این پژوهش می­توان در جهت تدوین برنامه‌­های آموزشی، درمانی و پیشگیرانه با هدف کاهش و رفع فرسودگی شغلی و افزایش سلامت جسمی و روانی مشاوران و در نهایت افزایش کارایی و بهره­وری شغلی آنان استفاده کرد. M3 ER -