RT - Journal Article T1 - Role of Cognitive Emotion Regulation and Cognitive Avoidance in the Prediction of Test Anxiety in Female Students JF - frooyesh YR - 2021 JO - frooyesh VO - 10 IS - 5 UR - http://frooyesh.ir/article-1-3007-fa.html SP - 129 EP - 138 K1 - Cognitive avoidance K1 - Test anxiety K1 - Cognitive Emotion Regulation. AB - اضطراب امتحان یک حالت هیجانی ذهنی است که عملکرد دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد. استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان سازش یافته و ناسازش یافته و اجتناب شناختی بر شیوه خارج شدن دانش‌آموزان از شرایط استرس‌زا تأثیر مهمی دارد. هدف از پژوهش حاضر نقش تنظیم شناختی هیجان و اجتناب شناختی در پیش‌بینی اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه دهم شهرستان ازنا در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد 336 دانش‌آموز دختر به روش در دسترس از بین آنها انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه اضطراب امتحان (TAI؛ اسپیلبرگر، 1980)، تنظیم شناختی هیجان (CERQ؛ گارنفسکی و کرایج، 2006) و اجتناب شناختی (CAQ؛ سکستون و دوگاس، 2008) بود. داده­های پژوهش با اسـتفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام تحلیل شد. نتایج نشان داد اضطراب امتحان با راهبردهای خودسرزنشگری، پذیرش، نشخوارگری، فاجعه نمایی، دیگر سرزنش گری، فرونشانی، جانشینی فکر، حواس‌پرتی، اجتناب از محرک و تصورات رابطه مثبت و با ارزیابی مثبت رابطه منفی دارد (P<0/05). نتایج تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد که از میان راهبردهای سازش یافته تنظیم شناختی هیجان ارزیابی مثبت، به صورت منفی، از میان راهبردهای ناسازش یافته تنظیم شناختی هیجان فاجعه نمایی، دیگر سرزنش گری و خودسرزنشگری و از راهبردهای اجتناب شناختی فرونشانی فکر و جانشینی فکر به صورت مثبت، ۴۱ درصد از نمره اضطراب امتحان را تبیین می‌کنند. این نتایج نشان می‌دهند راهبردهایی که دانش‌آموزان برای تنظیم شناختی هیجاناتشان استفاده می‌کنند می‌تواند در تعیین اضطراب امتحان عامل مهم باشد و تقویت راهبردهای سازش یافته به منزله یک هدف برای مداخله‌های آموزشی و درمان کاهش اضطراب امتحان مورد توجه قرار گیرد. LA eng UL http://frooyesh.ir/article-1-3007-fa.html M3 ER -