RT - Journal Article T1 - Comparison of the effectiveness of compassionate mind group training and mindfulness-based cognitive therapy group training on self-balance and anger control in female adolescents JF - frooyesh YR - 2022 JO - frooyesh VO - 11 IS - 1 UR - http://frooyesh.ir/article-1-3072-fa.html SP - 81 EP - 91 K1 - Compassionate mind group training K1 - mindfulness-based cognitive therapy group training K1 - anger control AB - هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر کنترل خشم نوجوانان دختر بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش­آموزان دختر پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم شهر کرج در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت در دسترس 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه کنترل خشم نواکو (AI) (1994) بود. مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق طی 8 جلسه 5/1ساعته و مداخله آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی طی10 جلسه 5/1 ساعته انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخله­ای را دریافت نکردند. داده های پژوهش، به روش تحلیل واریانس آمیخته (با اندازه­گیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد آموزش گروهی ذهن مشفق و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر کنترل خشم نوجوانان موثر است (05/0>P). همچنین یافته­­ها نشان داد بین اثربخشی دو مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی در کنترل خشم تفاوتی مشاهده نشد (05/0<p). نتیجه­گیری می­شود آموزش گروهی ذهن مشفق و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی در کنترل خشم نوجوانان دختر موثر می­باشند. LA eng UL http://frooyesh.ir/article-1-3072-fa.html M3 ER -