AU - Sharifi Ardani, Alireza AU - Khormaei, Farhad TI - Causal explanation of children's social skills based on family social capital ‎according to ‎the mediating role of parents' moral character PT - JOURNAL ARTICLE TA - frooyesh JN - frooyesh VO - 11 VI - 2 IP - 2 4099 - http://frooyesh.ir/article-1-3211-fa.html 4100 - http://frooyesh.ir/article-1-3211-fa.pdf SO - frooyesh 2 AB  - هدف پژوهش حاضر پیش­بینی مهارت‌های اجتماعی فرزندان بر اساس سرمایه اجتماعی خانواده با ‏توجه به نقش واسطه‌ای منش‌های اخلاقی والدین بود. جامعه پژوهش شامل کلیه والدین دانش­آموزان مقطع ‏ابتدایی شهر یزد بود که در سال تحصیلی 1398-1399 مشغول ‏به تحصیل بودند. حجم نمونه تعداد 400 نفر از والدین بودند که به روش نمونه­گیری تصادفی ‏خوشه‌ای (چندمرحله‌ای) انتخاب شدند و از این تعداد 382 نفر پرسشنامه‌ها را تکمیل نمودند. برای سنجش متغیرهای ‏مورد مطالعه از پرسشنامه‌های مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت‎ (1990) (SSRS)‎، سرمایه اجتماعی خانواده اکبری (1393)‎‏‎ (FSCQ) و پرسشنامه منش‌های اخلاقی خرمائی و قائمی (1397) (‏MCQ‏)‏استفاده شد. جهت انجام ‏معادلات ساختاری از‎ PLS-SEM ‎استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که مسیر ‏مستقیم سرمایه اجتماعی به منش‌های اخلاقی معنی‌دار است ‏(001/0> ‏p‏، 23/0=‏‎β‏‎‏).‏ مسیر مستقیم ‏سرمایه اجتماعی به مهارت‌های اجتماعی معنی‌دار ‏است ‏(002/0= ‏p، 26/0=‏‎β‏‏‎‏).‏ مسیر مستقیم منش‌های ‏اخلاقی به مهارت‌های اجتماعی معنی‌دار ‏است ‏(001/0>‏p‏، 25/0=‏‎β‏‏‎‏).‏ مسیر ‏غیرمستقیم سرمایه اجتماعی به مهارت‌های اجتماعی با توجه به نقش واسطه‌ای منش‌های ‏اخلاقی نیز ‏معنی‌دار است ‏(045/0= ‏p‏، 057/0=‏‎β‏‏‎‏).‏ شاخص‌های برازش مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه ‏اجتماعی خانواده هم به‌صورت مستقیم و هم به‌ واسطه منش‌های اخلاقی والدین ‏می‌تواند مهارت اجتماعی فرزندان را پیش­بینی کند. CP - IRAN IN - University of shiraz, shiraz, Iran. LG - eng PB - frooyesh PG - 59 PT - Research YR - 2022