TY - JOUR JF - frooyesh JO - Rooyesh VL - 11 IS - 2 PY - 2022 Y1 - 2022/4/01 TI - Qualitative Study of the Contexts and The Consequences of Intertwined Friendships among Girls: A Grounded Theory Study TT - مطالعه کیفی بسترها و پیامدهای دوستی‌های در هم‎تنیده در میان دختران : یک مطالعه نظریه زمینه‌ای N2 - داشتن دوست در رشد طبیعی نوجوانان و جوانان بسیار مهم است اما گاهی این روابط به دلایلی به صورت افراطی و نابهنجار بروز می‌یابد. پژوهش حاضر با هدف تبیین بسترها و پیامدهای دوستی‌های درهم‌تنیده در میان دختران انجام شد. روش این پژوهش از نوع کیفی با رویکرد نظریه زمینه‌ای بود. نمونه‌ها شامل 12 دانشجوی دختر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در استان تهران در سال 1398 بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه‌ی‌ نیمه‌ساختار‌یافته بود. پس از بررسی و مقوله‌بندی یافته‌ها در سه مرحله‌ کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 35 مفهوم اولیه به دست آمد که در مرحله‌ کدگذاری محوری به 14 مقوله رسید و سپس در مرحله‌ کدگذاری انتخابی این تعداد به 3 مقوله‌‌ی عوامل موثر بر میزان گرایش به روابط با همجنسان، ابعاد مختلف موجود در حین رابطه و پیامدهای فردی-اجتماعی این‌گونه روابط رسید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد، ارضای نیاز عاطفی و میل به مورد محبت واقع‌شدن از جمله عواملی است که موجب روی آوردن به برقراری دوستی‌های در هم‌تنیده می‌شود و خلاء عاطفی به عنوان شرایط زمینه‎ساز؛ شرایط خانوادگی و عمومیت‌داشتن این‌گونه روابط بین همسالان هم به عنوان مقوله‌های مداخله‌گر، بر پدیده اصلی اثرگذار می‎باشند. دوستی‎های در هم‌تنیده موجب به کارگیری راهبردهایی در افراد می‌گردد؛ از جمله کاهش وقت‌گذرانی با خانواده، صرف وقت و انرژی زیاد برای طرف مقابل و اولویت‌یافتن وی بر هرچیزی. همچنین این دوستی‌های در هم‌تنیده پیامدهایی را به دنبال دارد که عبارتند از: مختل‌شدن روابط خانوادگی، مختل‎شدن روند زندگی شخصی و نگرش منفی نسبت به خود، و دیدگاه اجتماعی منفی نسبت به فرد. SP - 157 EP - 168 AU - Ebrahimi, Sargol AU - Rahimi, Alireza AU - Talebi, Reyhaneh AD - M.A. in Family Counseling, Allameh Tabataba'I University, Tehran, Iran. KW - Girls KW - Intertwining KW - Friendship KW - Grounded theory UR - http://frooyesh.ir/article-1-3367-fa.html ER -