TY - JOUR T1 - Evaluation of the effectiveness of parenting education to parents on reducing social problems and lack of attention to adolescents TT - بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری به والدین بر کاهش مشکلات اجتماعی و کمبود توجه نوجوانان JF - frooyesh JO - frooyesh VL - 11 IS - 4 UR - http://frooyesh.ir/article-1-3455-fa.html Y1 - 2022 SP - 229 EP - 240 KW - parenting methods KW - lived experience KW - emotional and behavioral problems N2 - این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی فرزند پروری بر کاهش مشکلات اجتماعی و کمبود توجه نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری در شهر اهواز در سال 1400-1399 بود. نمونه پژوهش شامل 34 نفر که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه (آزمایش 17 نفر و گروه گواه 17 نفر) به‌صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 75 دقیقه­ای هر هفته دو جلسه تحت آموزش بسته تدوین‌شده فرزند پروری قرار گرفتند. به‌منظور گردآوری داده­ها در پیش‌آزمون و پس‌آزمون از سیاهه مشکلات­رفتاری نوجوان CBCL(2001)، استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) صورت گرفت. یافته­ها نشان داد که بسته آموزشی تدوین‌شده تأثیر معناداری بر نمره مشکلات اجتماعی (01/0>P، 240/17=F) داشته، ولی این تغییر بر کمبود توجه نوجوانان (05/0<p،923/2 =F) معنی‌دار نبود. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، می­توان بیان نمود؛ بسته تدوین‌شده فرزند­پروری می­تواند به‌عنوان یک مداخله مؤثر به‌منظور توانمندسازی والدین در حل مشکلات اجتماعی نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری مورداستفاده قرار گیرد. M3 ER -