%0 Journal Article %A Aliabadi Takabi, Forouzandeh %A Babakhani, Vahideh %A Mohsenzadeh, Farshad %T Comparing the Effects of Creative Comprehension Skills Training and Stress Management on Adaptation (social, emotional, educational) in Teenagers Offenders 15-17 Years %J Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ) %V 11 %N 2 %U http://frooyesh.ir/article-1-3464-fa.html %R %D 2022 %K Creative Comprehension, Stress Management, Social Adaptation, teenagers Offenders, %X این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارت تفکر خلاق و مدیریت استرس بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی در نوجوانان بی‌سرپرست 17-15سال انجام شد. پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. به این منظور از بین تمامی نوجوانان بی‌سرپرست که در مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی منطقه 20 شهر ری و منطقه 3 شمیرانات در نیمه اول سال 1397، 36 نوجوان، بصورت در دسترس بعنوان نمونه انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند (هر گروه 12نفر). سپس شرکت‌کنندگان گروه آزمایش اول و دوم به ترتیب طی 8 و 7 جلسه 70-60 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت تفکر خلاق و مدیریت استرس قرار گرفتند. گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار استفاده شده در پژوهش مقیاس سازگاری دانش‌آموزان (AISS) (سینها و سینگ، 1993) بود. نتایج به دست آمده از تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) نشان داد آموزش مهارت تفکر خلاق و مدیریت استرس موجب افزایش سازگاری اجتماعی در نوجوانان بی‌سرپرست شده است (05/0 P<). همچنین نتایج به دست آمده از آزمون t مستقل نشان داد که تأثیر آموزش تفکر خلاق بر سازگاری نوجوانان بیشتر از مدیریت استرس است (05/0 P<). بنابراین آموزش مهارت تفکر خلاق و مدیریت استرس می‌تواند به عنوان یک عامل حمایتی، از پدید آمدن مشکلات روان‌شناختی و اجتماعی در نوجوانان پیشگیری کند و هم به عنوان اساس و پایه‌ای برای رشد سالم آن‌ها مورد استفاده مشاوران و مربیان قرار گیرد. %> http://frooyesh.ir/article-1-3464-fa.pdf %P 191-204 %& 191 %! %9 Research %L A-10-7288-1 %+ Assistant Professor, Department of Counseling, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran. %G eng %@ 2383-353X %[ 2022