TY - JOUR T1 - The Relationship of Educational Help-Seeking with Self-Directed Learning in female high school students: The Mediating Role of Motivational Beliefs TT - نقش واسطه‌ای باورهای انگیزشی در رابطۀ خودراهبری در یادگیری با کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی JF - frooyesh JO - frooyesh VL - 11 IS - 2 UR - http://frooyesh.ir/article-1-3693-fa.html Y1 - 2022 SP - 133 EP - 146 KW - Motivational Beliefs KW - Self-directed Learnin and help-seeking. N2 - کمک طلبی تحصیلی به‌عنوان یک راهبرد یادگیری عمل می‌کند که توانایی‌های روان‌شناختی و انگیزشی دانش­آموزان را ارتقاء می‌دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای باورهای انگیزشی در رابطۀ خودراهبری در یادگیری با کمک طلبی تحصیلی در دانش­آموزان دختر انجام گردید. جامعۀ آماری این پژوهش دانش­آموزان دختر دبیرستانی منطقۀ 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. همچنین 256 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های خود راهبری در یادگیری- (SDLQ) (فیشر و همکاران، 2001)، باورهای انگیزشی- (MSLQ) (پینتریچ و دی گروث، 1990) و کمک طلبی تحصیلی- (HSQ) (ریان و پینتریچ، 1997) پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش مدل­یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار Spss 22 و Lisrel 8.8 استفاده شد. شاخص‌های برازش نشان‌دهندۀ برازش قابل قبول داده­ها با مدل اصلاح شده بود. نتایج نشان داد که خودراهبری در یادگیری به‌صورت مستقیم توانست کمک طلبی تحصیلی در دانش­آموزان دختر را پیش­بینی کند (01/0 p<)، همچنین خودراهبری در یادگیری به‌صورت غیرمستقیم و باز طریق باورهای انگیزشی نیز توانست کمک طلبی تحصیلی در دانش­آموزان دختر را پیش­بینی نماید (01/0 p<). از یافته‌های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که راهبردهای خودراهبری در یادگیری و باورهای انگیزشی می­توانند نقش مهمی در به‌کارگیری مهارت کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان داشته باشند. همچنین توجه به برنامه‌ریزی آموزشی با هدف ارتقاء این راهبردها در راستای درک و کنترل یادگیری، کسب تصمیمات کارآمد در مواجهه با مشکلات تحصیلی و پیشرفت در فرایند یادگیری دانش آموزان حائز اهمیت است. M3 ER -