Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
8
6
online
1
fulltext
fa
میزان رعایت اصول روانشناختی در تدوین کتاب فارسی دوم ابتدایی از نظر معلمان زن
The Observance of Psychological Principles in the Compilation of the Farsi Second Elementary Book of Female Teachers
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف این پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول روانشناختی در کتاب ­فارسی دوم ابتدایی از نظر معلمان زن بود. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده­ است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن پایه دوم ابتدایی در دو</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">شهر اصفهان و تهران بودند که مجموع آن650</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نفر بوده که260 نفر در نواحی 5گانه اصفهان و390 نفر در مناطق22­گانه تهران بودند و براساس نمونه­گیری خوشه­ای چند طبقه­، در شهر اصفهان نواحی2و 3 و در شهر تهران مناطق6، 7، 10و11 برای انجام پژوهش انتخاب شدند. حجم نمونه براساس نواحی، در شهر اصفهان 86 نفر و در شهر تهران 97 نفر بوده است. داده­های مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع­آوری شده است. روایی این پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 937/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافته­ها، از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Spss20</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> استفاده شده است.</span></span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">براساس یافته­ها،</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> بیشترین مقدار میانگین، مربوط به انطباق محتوا با شرایط سنی دانش­آموزان با میانگین50/2 و کمترین مقدار میانگین مربوط به </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بیان پیش سازماندهنده در ابتدای هر فصل</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> با میانگین 07/2 و </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">تناسب مطالب برای تقویت خلاقیت و نوآوری در دانش­آموزان با میانگین16/2 </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">باشد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> همچنین میانگین کل جامعه آماری، 33/2 به دست آمده است و در سطح خطای 05/0 معنادار بوده است بنابراین، </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">با </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">توجه به بالا بودن میانگین</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">های نمونه از میانگین فرضی 25/2 و معنادار بودن آزمون­ها، میتوان نتیجه گرفت که معیارهای روانشناختی در کتاب فارسی دوم ابتدایی در سطح بالایی رعایت شده ­است. </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
The purpose of this study was to investigate the extent to which psychological principles were observed in the second primary school textbook for female teachers. This research was conducted using descriptive-survey method. The statistical population consisted of all female teachers in the second elementary school in Isfahan and Tehran, totaling 650 people, 260 in Isfahan and 390 in Isfahan regions of Tehran, and based on multi-class cluster sampling in Isfahan Regions 2, 3 and in Tehran, regions 6, 7, 10 and 11 were selected for research. The sample size was 86 in Isfahan and 97 in Tehran. Required data were collected through a researcher-made questionnaire. The validity of this questionnaire was determined by its content validity and its reliability was 0.837, using the Cronbach's alpha coefficient. For analyzing the data, descriptive and inferential statistics were used using Spss20 software. According to the findings, the highest average value was related to content matching with student's age with an average of 2.50 and the lowest average value related to the pre-organizer statement at the beginning of each chapter with an average of 2.77 and proportion of content to enhance creativity and innovation. Students with an average of 2.16 Also, the mean of the total population was 2.33 and was significant at the error level of 0.05. Therefore, given the high mean of the sample mean of 2.52 and the significance of the tests, we can conclude The psychological criteria in the Farsi II Secondary Book are considered to be high.
اصول روانشناختی,کتاب فارسی, دوم ابتدایی.
psychological principles, textbook Persian , Second Elementary.
129
136
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1116-1&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Ahmadi
فاطمه
احمدی دهرشید
Fahmadi689@gmail.com
100319475328460014182
100319475328460014182
Yes
Isfahan University
دانشگاه اصفهان، اصفهان
Ahmadreza
Nasr-Isfahani
احمدرضا
نصر اصفهانی
arnasr@edu.ui.ac.ir
100319475328460014183
100319475328460014183
No
Full Professor, Isfahan University
دانشگاه اصفهان
Ahmad
Abedi
احمد
عابدی
a.abedi@edu.ui.ac.ir
100319475328460014184
100319475328460014184
No
Assistant Professor, Isfahan University
دانشگاه اصفهان