Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
8
6
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT) روی مهارتهای اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان کودکان زیر 12 سال مبتلا به اختلال نقص توجه ،بیش فعالی
The effectivness of parent-child relationship management (CPRT) on social skills and emotional regulation of children under the age of 12 with ADHD
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">اختلال نقص توجه/بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات روانی در کودکان می باشد .کودکان و نوجوانانی که دارای این تشخیص هستند ممکن است گستره ای از این نشانه ها را داشته باشند که در این سه دسته کلی جای می گیرند: بی توجه- بیش فعال و تکانشور</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">. </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر رابطه والد-کودک (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">CPRT</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) روی مهارت­های اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان کودکان زیر 12 سال مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام گرفت. روش تحقیق نیمه تجربی بود. جامعه آماری در برگیرنده مادران همه کودکان زیر 12 سال مشکوک به اختلال بیش فعالی و نقص توجه بود که به مرکز مشاوره آموزش وپرورش مراجعه کرده بودند. با توجه به جدول کوهن و با در نظر گرفتن توان آزمون (80/0)، اندازه اثر (50/0) و میزان خطای (05/0) برای هر گروه نمونه 15 در نظر گرفته شد و با روش در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش مقیاس مهارتهای اجتماعی اویرت (2010) و فرم کودکان مقیاس تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2010) بود. برای تجزیه و تحلیل داد­ه­ها از تحلیل کواریانس استفاده گردید.نتایج تحلیل برای فرضیه اصلی نشان داد درمان مبتنی بر رابطه والد-کودک روی مهارتهای اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان کودکان اثربخش بوده است. بررسی فرضیه­های فرعی نیز نشان داد مداخله بطور مستقلانه باعث بهبود مهارتهای اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان شده است. </span></span></span>
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders in children. Children and adolescents with this diagnosis may have a range of these symptoms that fall into these three categories: neglect - Overactive and moving. The purpose of this study was to investigate the effect of parent-child relationship management (CPRT) on social skills and cognitive-emotional regulation in children under the age of 12 years with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).The research method was semi-experimental and the statistical population consisted of mothers of all children under the age of 12 who were suspected of having hyperactivity disorder and attention deficit disorder who referred to the counseling center of education. According to Cohen table, taking into account the test power (0.80), effect size (0.50) and error rate (0.05) for each sample group, 15 were selected randomly. The instrument of the study was the Social Skills Scale, Awyrt, Lucker and the Children's Form of Gantry Cognitive Critical Adjustment. Covariance analysis was used to analyze the data. The results of the analysis for the main hypothesis showed that parent-child relationship-based therapy (CPRT) was effective on social skills and cognitive-emotional adjustment of children. The study of sub hypotheses also showed that the intervention independently improved social skills and emotional cognitive regulation.
تنظیم شناختی هیجان, مهارتهای اجتماعی, رابطه والد-کودک,کودکان بیش فعال
Key words: Cognitive Thinking, Social skills,Parent-child relationship, Children are overactive
113
122
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1180-1&slc_lang=fa&sid=1
atefeh
tahmasbi
عاطفه
طهماسبی
atefehladan@yahoo.com
100319475328460014177
100319475328460014177
Yes
Kerman
دانشگاه کرمان
farshid
khosropour
فرشید
خسروپور
atfarshid2002@yahoo.com
100319475328460014178
100319475328460014178
No
-
دانشگاه کرمان