Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
8
7
online
1
fulltext
fa
بررسی و مقایسه ی سازگاری عاطفی، اجتماعی، آموزشی، خودتنظیمی و اضطراب امتحان دانش آموزان پسرتیزهوش و عادی
Study and comparison of emotional, social, educational, self-regulation and test anxiety among gifted and normal boy students in Khoramabad city.
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه ی سازگاری عاطفی، اجتماعی، آموزشی، خودتنظیمی و اضطراب امتحان دانش آموزان پسر تیزهوش و عادی شهر خرم آباد انجام شده است. جامعه آماری عبارت بودند از کلیه دانش آموزان پسر تیزهوش و عادی شهر خرم آباد که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین دانش آموزان مدرسه استعدادهای درخشان شهر خرم آباد تعداد 206 نفر انتخاب و برابر با همین گروه به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین مدارس عادی پسرانه شهر خرم آباد نیز تعداد 206 نفر انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه های</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> سازگاری دانش آموزان سینها و سینگ، پرسشنامه خود تنظیمی در یادگیری دانش آموزان زیمرمن و مارتینز پونز و پرسشنامه اضطراب امتحان اهواز استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند راهه(مانوا) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی از لحاظ سازگاری عاطفی، خودتنظیمی و اضطراب امتحان دارای تفاوت معنی داری می باشند (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p<0/05</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">). با نگاهی به میانگین های گروه ها، نتایج حاکی از آن است که گروه دانش آموزان عادی از میزان سازگاری عاطفی بالاتر و اضطراب امتحان پایین تری برخوردارند، ولی دانش آموزان تیزهوش سازگاری عاطفی پایین تر و اضطراب امتحان بیشتری دارند، در متغیر خودتنظیمی دانش آموزان تیزهوش از میانگین بالاتری نسبت به دانش آموزان عادی برخوردارند(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p<0/01</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">). ولی بین سازگاری اجتماعی و آموزشی دو گروه تفاوت معنی داری به دست نیامد. </span></span>
The purpose of this study was to investigate and compare the emotional, social, educational, self-regulation and test anxiety of gifted and normal boy students in Khoramabad city. The statistical population consisted of all gifted and normal boy students of Khoramabad city who studied in the academic year of 96-97. Using simple random sampling, among the students of Khoram Abad's talented high school students, 206 persons were selected and equal to The same group was selected by multi-stage random sampling among boy general schools in Khoramabad city. In order to measure the variables of the research, the questionnaire of adaptation questionnaire for Sinha and Sing students, self-regulatory questionnaire was used for learning Zimerman's students and Martins-Pons and Ahwaz test anxiety questionnaire. Data were analyzed using MANOVA. The results showed that there is a significant difference between two groups of gifted and normal students in terms of emotional adjustment, self-regulation and test anxiety (p <0.05). Looking at the mean of the groups, the results indicate that the students of the group have higher levels of emotional adjustment and lower test anxiety, but students with lower levels of emotional compatibility and anxiety have more tests, in the self-regulating variable of the students who are gifted Have a higher mean than normal students (p <0.01). However, there was no significant difference between social and educational adjustment of the two groups.<span dir="RTL"></span>
سازگاری, خودتنظیمی, اضطراب امتحان, تیزهوش, عادی
Adaptability, Self-regulation, Test Anxiety, Gifted, Normal
39
48
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-561-3&slc_lang=fa&sid=1
sirous
Moradizadeh
سیروس
مرادی زاده
delfan633@gmail.com
100319475328460014504
100319475328460014504
Yes
Ph.D student in Educational Psychology, Faculty of Humanities, Lorestan University
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان. خرم آباد، ایران
Leila
Bazgir
لیلا
بازگیر
bazgir313@gmail.com
100319475328460014505
100319475328460014505
No
MA in general psychology, lorestan
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، لرستان، خرم آباد، ایران
Esfandiar
Sepahvand
اسفندیار
سپهوند
sfandiar.sepahvand@gmail.com
100319475328460014506
100319475328460014506
No
Ph.D of psychology, Farhangian University, Lorestan, Khoramabad
دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، لرستان