Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
8
8
online
1
fulltext
fa
اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیتدرمانی بر انطباق پذیری مسیر شغلی
The effectiveness of the group consulting based on reality therapy on career adaptability
مشاوره
counseling
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیتدرمانی بر افزایش انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان بود. در این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه، جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه بجنورد در نیمسال 96-1395 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر از افراد داوطلب بودند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه انطباق پذیری مسیر شغلی ساویکاس (2012) بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل گردید. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقهای مشاوره گروهی واقعیتدرمانی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر شرکت کردند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">t</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> گروههای مستقل و تحلیل کوواریانس (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ANCOVA</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد، جلسات واقعیتدرمانی گروهی به طور معنیداری بر افزایش انطباق پذیری مسیر شغلی و ابعاد آن (دغدغه، کنترل، کنجکاوی و اعتماد) تاثیر دارد (05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p<</span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">). نتایج اهمیت برنامه واقعیت درمانی گروهی را بر افزایش انطباق پذیری مسیر شغلی نشان داد، بنابراین توصیه می شود سازمان ها به منظور ارتقاء انطباق پذیری مسیر شغلی افراد خود بر این برنامه مشاوره ای تأکید کنند.</span></span>
The aim of the present study was the effectiveness of group consulting based on reality therapy on career adaptability<span dir="RTL">.</span> The research method was semi-experimental and its design was a pretest-posttest with the control group<span dir="RTL">.</span> The population consisted of all undergraduate students enrolled at the University of Bojnord, Iran (N= 3008), in the 2016-17 academic year<span dir="RTL">.</span> The sample consisted of 30 volunteers who were randomly assigned to two experimental and control groups (each group of 15). The information-gathering instrument was Career Adaptability Questionnaire (Savikas, 2012) that completed by every two groups before and after the intervention. The experiment group participated in ten sessions of the practical group reality therapy and the control group no received the intervention. T-test and covariance analysis used for examination of the research hypothesis<span dir="RTL">.</span> Research findings show the group reality therapy is effective in enhancing the career adaptability and its dimensions; concern, control, and curiosity (p<0/05). The results of this study showed the importance of group therapy reality program in enhancing the career adaptability; therefore, it is recommended that organizations, in order to enhance the career adaptability, rely on this program.
مشاوره گروهی, واقعیت درمانی, نظریه انتخاب, انطباق پذیری مسیر شغلی
Group Consulting, Reality therapy, Choice theory, Career adaptability
99
108
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1380-1&slc_lang=fa&sid=1
Masome
Momenipour
معصومه
مومنی پور
masome.momeniipor71@gmail.com
100319475328460014839
100319475328460014839
No
M.A in Career Counseling, Faculty of Human Sciences, University of Bojnord
کارشناس ارشد مشاوره شغلی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد
Tayebe
Rahimi Pordanjani
طیبه
رحیمی پردنجانی
tayebe.rahimi@yahoo.com
100319475328460014840
100319475328460014840
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Human Sciences, University of Bojnord
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد
Hossein Ahmad
Barabadi
حسین احمد
برآبادی
habarabadi@gmail.com
100319475328460014841
100319475328460014841
No
Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Human Sciences, University of Bojnord
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد