Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی آموزش خود شفقتی بر بهزیستی روان شناختی و نشخوار فکری در مادران دارای دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص
The effectiveness of self compassion training program on psychological well-being and rumination of the Mothers of Children with Special Learning Disabilities
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خود شفقتی بر بهزیستی روانشناختی و نشخوار فکری در مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. 30 نفر از مادران دارای دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص بهصورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گشتند. پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و نشخوار فکری بهعنوان پیشآزمون اجرا شد. سپس مادران 8 جلسه در برنامه آموزش خود شفقتی شرکت کردند. مجدداً همان پرسشنامهها بهصورت پسآزمون برای همه افراد به اجرا در آمد. مقادیر پیشآزمون و پسآزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها نشاندهنده افزایش معنادار نمرات بهزیستی روانشناختی و کاهش معنادار نمرات نشخوار فکری در مادران بود. این یافتهها اثربخشی آموزش خود شفقتی بر بهزیستی روانشناختی و کاهش نشخوار فکری در مادران دارای دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص را مورد تأیید قرار میدهد</span></span>
The present study aimed to investigate the effectiveness of self-compassion training program on psychological well-being and rumination of the mothers of children with special learning disabilities. Thirty Mothers of children with special learning disabilities were selected and divided into two groups. Psychological well-being questionnaire and rumination questionnaire were conducted as the pre-test. Then, the mothers of the experimental group attended in the self-compassion training program for eight sessions. The same survey was used as post-test on both groups. These values were compared through covariance analysis. The results showed a significant increase in psychological well-being and reduction in rumination of the mothers of the experimental group compared with the control group. Thus, the effectiveness of self-compassion training program on mental well-being and rumination of the mothers of children with special learning disabilities was confirmed.
برنامه آموزش خود شفقتی,بهزیستی روان شناختی,نشخوار فکری,مادران
self compassion training program,psychological well-being,rumination,Mothers
27
36
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1729-1&slc_lang=fa&sid=1
Navab
Kazemi
نواب
کاظمی
navab_us@yahoo.com
100319475328460016944
0000000286668700
Yes
Faculty of Human Sciences, Shahid rajaei University.
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
Ali Akbar
Arjmandnia
علی اکبر
ارجمندنیا
arjmandnia@ut.ac.ir
100319475328460016945
100319475328460016945
No
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Reihaneh
Moradi
ریحانه
مرادی
reihaneh.morady@gmail.com
100319475328460016946
100319475328460016946
No
Faculty of Human Sciences, Shahid rajaei University.
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
s.Taghi
Mohammadi
سید تقی
محمدی
sedtaghi@yahoo.com
100319475328460016947
100319475328460016947
No
Faculty of Human Sciences, University of Tehran .
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران
Maryam
Sadeghi fard
مریم
صادقی فرد
maryam.sadegh2015@gmail.com
100319475328460016948
100319475328460016948
No
Faculty of Human Sciences, Hamedan Azad University.
ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد همدان