Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
8
9
online
1
fulltext
fa
نقش واسطهای شادکامی در رابطه میان امید و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی
The Mediating Role of Happiness in the Relation between Hope and Academic Self-Efficacy with Academic Buoyancy among Students
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه امید و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی با توجه نقش واسطهای شادکامی در دانشآموزان انجام شد. </span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود.</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان در بهار 1395 بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 431 دانشآموز (187 پسر و 244 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای طبقهای متناسب با جنسیت انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای امید اسنایدر، خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ، شادکامی لیبومیرسکی و</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">فرم کوتاه شده سرزندگی تحصیلی چاری پاسخ دادند.</span></span> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">دادهها از طریق آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسه مراتبی بهوسیله نرمافزار</span></span><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS-22</span></span></strong> <span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> نتایج نشان داد امید (26/0=</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">β</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و 05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و خودکارآمدی تحصیلی (21/0=</span></span><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">β</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و 05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P<</span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) میتوانند بهطور معناداری سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کنند و شادکامی نقش میانجیگر در رابطه امید و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی دارد. بنابراین، از طریق افزایش سطح امید و خودکارآمدی تحصیلی میتوان به افزایش شادکامی و بهاینترتیب ارتقاء سرزندگی تحصیلی در دانش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزان و افزایش توانایی حل کردن چالشها و موانع تحصیلی آنان کمک نمود</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span>
The present study aimed to investigate the relationship between hope and academic self-efficacy, on the one hand, and academic buoyancy, on the other hand, considering the mediating role of happiness among high school students. The study was descriptive with a correlational design. The statistical population included all senior high school students in Kashan, Iran, in the 2016 academic year. Using multi-stage, stratified (based on gender) sampling and Krejcie & Morgan Table, 431 students including 187 males and 244 females were selected. The respondents filled out Lybomersky happiness scale, Academic Buoyancy Scale - short form, and McIlroy & Bunting Academic Self-efficacy Questionnaire. Pearson Product Moment Correlation and Hierarchical Regression Analysis were run in SPSS-22 to analyze the data. The results indicated that hope and happiness could predict students’ academic buoyancy. Also, happiness has a mediating role in the relationship between hope and academic self-efficacy, on the one hand, and academic buoyancy, on the other side. Hence, it could be concluded that by increasing the level of hope and academic self-efficacy, happiness can be increased, thereby helping to improve the academic Buoyancy of students and enhance their ability to solve their educational challenges and obstacles.
امید, خودکارآمدی تحصیلی, سرزندگی تحصیلی, شادکامی, دانشآموزان
Hope,Self-efficacy,Academic buoyancy,Happiness,high-school student
21
30
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-741-4&slc_lang=fa&sid=1
Majid
Sadoughi
مجید
صدوقی
sadoughi@kashanu.ac.ir
100319475328460015108
100319475328460015108
Yes
Department of psychology, Faculty of humanities, University of Kasahn, Kashan, Iran
گروه روانشناسی دانشگاه کاشان
Fatemeh
Hesampour
فاطمه
حسامپور
fatemeh.hesampour@yahoo.com
100319475328460015109
100319475328460015109
No
Semnan University, Semnan, Iran
دانشگاه سمنان