Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
4
1
gregorian
2020
7
1
9
5
online
1
fulltext
fa
اثربخشی روان نمایشگری بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان مهاجر: با تأکید بر مهاجران افغان
The Effectiveness of Psychodrama Treatment on Social Anxiety of Migrant Adolescent Girls: Emphasizing on Afghan Migrants
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی <a name="_Hlk29140995">درمان</a> روان­نمایشگری بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان مهاجر بود. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر افغان بودند که در دو مدرسه دولتی منطقه 12 شهر تهران در سال 98-1397 مشغول تحصیل بودند. از بین آنها 28 نفر با ارزیابی اولیه و به روش نمونه­گیری هدفمند به عنوان نمونه پزوهش، انتخاب و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (15 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">در هفته دو بار تحت آموزش گروهی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">درمان روان نمایشگری قرار گرفت. </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ی اضطراب اجتماعی کانور (2000) بود که </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">توسط شرکتکنندگان در 2 مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل گردید. </span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">تحلیل شد</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">. </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته های حاصل از تحلیل داده های پژوهش نشان داد که درمان روان نمایشگری بهطور معناداری باعث کاهش اضطراب اجتماعی و دو مؤلفهی آن (اجتناب اجتماعی و ناراحتیهای فیزیولوژیک) در گروه آزمایش شده است</span></span></span><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">همچنین، میانگین نمرات در مقایسه با قبل از درمان ازنظر آماری کاهش معنیداری داشته است، اما </span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بر ترس اجتماعی اثربخش نبود. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان از این مداخله درمانی برای بهبود اضطراب اجتماعی نوجوانان مهاجر استفاده کرد.</span></span></span>
The purpose of the present study was to determine the effectiveness of psychodrama <a name="_Hlk29140688">treatment</a> on social anxiety of migrant adolescent girls. The research design was quasi-experimental with pre-test /post-test with control group. The statistical population consisted of all Afghan female students in two public schools in District 12 who were educated in the year 2018-19. 28 subjects were selected as purposeful attention to the score obtained from the Social Anxiety Questionnaire and were randomly assigned to either experimental (n = 13) and control (n = 15) groups. The experimental group received 10 sessions of 90-minute psychodrama group training twice a week. The research instrument consisted of Connor Social Anxiety Questionnaire (2000) which was completed by participants in pre-test /post-test. Data were analyzed by descriptive statistics and multivariate analysis of covariance using SPSS software. The results showed that psychodrama treatment significantly reduced social anxiety and its two components (social avoidance and physiological discomfort) in the experimental group. Also, the mean scores decreased statistically significantly compared to pre-test but were not effective on social phobia. According to the research findings, this therapeutic intervention can be used to improve the social anxiety of migrant adolescents.
درمان رواننمایشگری, اضطراب اجتماعی, نوجوانان
Psychodrama Treatment, Social Anxiety, Migrant Adolescent Girls.
31
38
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2244-1&slc_lang=fa&sid=1
Farideh
Hamidi
فریده
حمیدی
hamidi.f@gmail.com
100319475328460019626
100319475328460019626
Yes
Associate Professor of Psychology, Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
دانشیار روانشناسی، گروه تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
Sadegh
Nasri
صادق
نصری
sadegh_nasri@yahoo.com
100319475328460019627
100319475328460019627
No
Associate Professor of Psychology, Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
دانشیار روانشناسی، گروه تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
Narges
Hafezi
نرگس
حافظی
narges.hafezi.70@gmail.com
100319475328460019628
100319475328460019628
No
M.A Student of School Counseling, Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران