Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
4
1
gregorian
2020
7
1
9
5
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مهارتهای فراشناخت بر اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی دانش آموزان
The Effect of Metacognition Skills Instruction Eexam Anxiety and Academic Angagement in Students
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت­های فراشناخت بر اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی دانش آموزان انجام شد.</span></span></span> <span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">روش</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش نیمه­آزمایشی همراه با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر تایباد در نیم سال تحصیلی دوم 98-1397 تشکیل دادند. پس از اریابی اولیه، تعداد 30 نفر از دانش آموزان دختری که در آزمون اضطراب امتحان نمره بالاتری را کسب کردند (نمره برش 43)، به روش نمونه­گیری هدفمند، به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. افراد </span></span><span style="background:white;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">گروه آزمایش،</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">برنامه آموزشی مهارت­های فراشناخت را در </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">9 جلسه، 60 دقیقه­ای (هر هفته 1جلسه) به­صورت گروهی دریافت کردند؛ در حالی­که گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پیش از انجام درمان و پس از آن، اعضای دو گروه به پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) و درگیری تحصیلی فردریکس و همکاران (2004)، پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته­های حاصل از تحلیل داده­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون، بین میانگین نمرات پس­آزمون گروه­های آزمایش و کنترل در متغیرهای اضطراب امتحان و درگیری تحصیلی، تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می­شود تا روان­شناسان و مشاوران از نتایج آموزش مهارت­های فراشناخت در جهت کاهش اضطراب امتحان و افزایش درگیری تحصیلی دانش آموزان بهره ببرند.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this study was to investigate the effect of metacognition skills instruction exam anxiety and academic angagement in students. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and control group. The statistical population of this study consisted of all third-grade female students of high schools in Taybad city in the academic year of 2018-2019. After an initial assessment using the TAI scale, a total of 30 female students were selected using purposeful sampling and randomly assigned to an experimental group (n=15) and a control group (n=15). The experimental group received metacognition skills instruction protocols for 9 sessions of 60 minutes (1 session per week); the control group was on the waiting list. The Test Anxiety Questionnaire (Abolghasemi et al, 1989) and Student Engagement in Schools Questionnaire (Fredricksen al.2004) was used for data collection in two stages of pre-test and post-test. MANCONA analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that there was a significant difference between the mean of post-test scores of the experimental and control groups in exam anxiety and academic angagement. According to the results of this study, it is suggested that psychologists and counselors use the results of metacognition skills instruction to reduce exam anxiety and increase academic engagement in students.</div>
مهارتهای فراشناخت, اضطراب امتحان, درگیری تحصیلی, دانش آموزان
Metacognition skills, exam anxiety, academic angagement, students
117
126
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1836-10&slc_lang=fa&sid=1
Soheila
Aboobakri makoei
سهیلا
ابوبکری ماکویی
Soheila.aboobakri@gmail.com
100319475328460019921
100319475328460019921
Yes
Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Torbat-e-Jam Branch, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، ایران.
Saman
Ghasemi
سامان
قاسمی
Samanqasemi96@gmail.com
100319475328460019922
100319475328460019922
No
Master of Science in Educational Technology, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
Mohammad mehdi
Azadi
محمد مهدی
آزادی
m.habibi008@gmail.com
100319475328460019923
100319475328460019923
No
Master of Science in Educational Technology, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
Nazanin zahra
Abbasi
نازنین زهرا
عباسی
sh.abbasi2959@gmail.com
100319475328460019924
100319475328460019924
No
Master of General Psychology, Islamic Azad University, Arak Branch, Arak, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک (فلق)، اراک، ایران.