Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
2
1
gregorian
2020
5
1
9
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری، بهروزرسانی و انتقال در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی (SCT)
The comparison of executive functions of inhibition, updating and shifting in children with ADHD and SCT
روانشناسی تحولی
Developmental Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر با هدف مقایسهی مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری، بهروزرسانی و انتقال در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و دانش آموزان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SCT</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) انجام گرفت. این پژوهش بهصورت علی مقایسهای صورت پذیرفت. شرکتکنندگان در این پژوهش 60 نفر (30 نفر </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و 30 نفر </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SCT</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) از کودکان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به شیوه غربالگری و با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (</span></span><em><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SNAP-IV</span></span></span></em><em><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) </span></span></em><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و مقیاس </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SCT</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> بهعنوان نمونه انتخاب شدند. سپس هر گروه تحت 3 آزمون استروپ، آزمون نگهداری رد و آزمون جمع و تفریق قرار گرفت. در تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد دانش آموزان مبتلا به </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SCT</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> در ترکیب خطی کارکردهای اجرایی (بازداری، بهروزرسانی و انتقال) تفاوت معنادار دارند. همچنین نتایج تحلیل واریانس تک متغیره و مقایسه میانگینهای دو گروه نشان داد دانش آموزان مبتلا به </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SCT</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> در بهروزرسانی و تغییر (انتقال) و دانش آموزان مبتلا به </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> در بازداری مشکلدارند. با توجه به یافتههای پژوهش چنین به نظر میرسد که اختلال </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SCT</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> با فعالیت غیرطبیعی نواحی ارتباطی خلفی که مسئول تغییر و انتقال توجه و بهروزرسانی میباشند در ارتباط است درحالیکه اختلال </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> بیشتر با فعالیت غیرطبیعی نواحی ارتباطی آهیانه ای- پیشانی که مسئول بازداری میباشند مرتبط است.</span></span>
This study aimed to compare was to compare the executive functions of inhibition, updating, and shifting in children with Attention-deficit / hyperactivity disorder and Sluggish Cognitive Tempo. The design of the present study was in the frame of Casual Comparative. Participants comprised 60 boys (30 ADHD and 30 SCT) from 4th-grade elementary schools in Tabriz in 1398-1399 academic years, which were selected through a screening method using the Child Behavior Rating Scale (SNAP-IV) and the SCT scale. Then, Stroop, memory retention, and plus-minus tests were performed on samples to measure inhibition, updating, and shifting. Manova was used to data analysis via SPSS20. The results showed that there is a significant difference between the two groups in executive functions of inhibition, updating, and shifting (P<0.0001). Moreover<strong>, </strong>Anova and means of the two groups showed that children with ADHD have deficits in inhibition, and children with SCT have gaps in updating and shifting. Based on the research Background and the findings of this study, it seems that SCT strongly associated with abnormal activity in posterior networks related to impaired updating and shifting and ADHD related to unusual activity in frontal-parietal systems related to impaired inhibition.
اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی, اختلال کندگامی شناختی, بازداری, بهروزرسانی و انتقال
Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, Sluggish Cognitive Tempo, Inhibition, updating and shifting
41
50
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2335-2&slc_lang=fa&sid=1
Elnaz
Mohammadi
الناز
محمدی
mohammadielnaz94@yahoo.com
100319475328460019285
100319475328460019285
No
M. A. in clinical child and adolescent psychology, faculty of educational Sciences, and psychology, University of tabriz, Tabriz, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران.
Mohammad
Shadbafi
محمد
شادبافی
mohammadielnaz94@yahoo.com
100319475328460019286
100319475328460019286
Yes
PhD student of psychology, faculty of educational Sciences, and psychology, University of tabriz, Tabriz, Iran.
دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران.