Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
9
8
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر تحمل ناکامی و سازگاری دختران نوجوان
The Effectiveness of Parent Management Training (PMT) on Frustration Tolerance and Adjustment of Adolescent Girls
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر تحمل ناکامی و سازگاری دختران نوجوان شهر کرمان بود. روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. نمونه­ای به تعداد 32 نفر از دختران دوره متوسطه اول شهر کرمان در سال تحصیلی 98-1397 به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. والدین گروه آزمایش به مدت 9 جلسه در برنامه آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند، ولی والدین گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تحمل ناکامی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;">هارینگتون (2005)</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و سازگاری دانش­آموزان سینها و سینگ (1993) بود. داده­ها با استفاده از نرم افزار</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> نسخه 24 و شاخص­های توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد در گروه آزمایش</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نسبت به گروه گواه، در پس­آزمون میانگین نمرات عدم تحمل ناکامی به صورت معناداری کاهش و میانگین نمرات سازگاری به صورت معناداری افزایش یافته بود. لذا نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت والدین می­تواند به عنوان یک روش مداخله­ای مفید برای کاهش عدم تحمل ناکامی و افزایش سازگاری دختران نوجوان به کار رود.</span></span>
The present study was aimed to determine the effectiveness of Parent Management Training (PMT) on frustration tolerance and adjustment of adolescent girls in Kerman. The research method was semi-experimental with a pretest-posttest and control group. A sample of 32 First year high school girls in Kerman was chosen by a multistage cluster random sampling method in the 2018_2019 academic year and randomly assigned to the experimental and control group. The parents of the experimental group were included in Parent Management Training (PMT) program for 9 sessions but parents of the control group did not receive any training. The research tools were Harrington's frustration Tolerance questionnaire (2005) and Sinha and Sing's Adjustment students questionnaire (1993). The data were analyzed by descriptive indicators and multivariate analysis of covariance using SPSS software version 24. The results showed in the experimental group compared to the control group, the mean scores of frustration intolerance significantly reduced and the mean scores of adjustment significantly increased in the posttest. Therefore, the results showed that Parental Management Training can be a useful intervention for reducing frustration intolerance and increasing adjustment of adolescent girls.
آموزش مدیریت والدین, تحمل ناکامی, سازگاری, نوجوان
Parent Management Training (PMT), Failure Tolerance, Adjustment, Adolescent
111
122
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2936-1&slc_lang=fa&sid=1
Marzieh
shahriari sarhadi
مرضیه
شهریاری سرحدی
mshahryari43@gmail.com
100319475328460021591
100319475328460021591
No
M.A in Clinical Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Bahonar, Kerman, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه باهنر، کرمان، ایران.
Noshirvan
Khezri Moghadam
نوشیروان
خضری مقدم
khezri147@uk.ac.ir
100319475328460021592
100319475328460021592
Yes
Assistant of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Bahonar, Kerman, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه باهنر، کرمان، ایران.
Anahita
Tashk
آناهیتا
تاشک
anahita_tashk91@gmail.com
100319475328460021593
100319475328460021593
No
Assistant of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Bahonar, Kerman, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه باهنر، کرمان، ایران