Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
9
7
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی شوخی در تغییر عواطف مثبت و منفی برانگیختهشده به هنگام تعارض در زوجین دارای سبک دلبستگی ایمن-ناایمن اضطرابی
The effectiveness of humor skills training in changing positive and negative affects evoked during conflict in coples with secure-insecure attatchment style
روانشناسی خانواده
Family Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">استفاده از شوخی در روابط زوجی ازجمله روشهای سازندهای است که به تنظیم هیجان در همسران کمک میکند. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی شوخی (استفاده از شوخی مثبت) در تغییر هیجانات مثبت و منفی برانگیختهشده به هنگام تعارض در زوجین</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">دارای سبک دلبستگی ایمن-ناایمن اضطرابی بود.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> پژوهش حاضر از نوع طرح اندازهگیری مکرر دوگروهی با دو گروه آزمایش و کنترل است که در آن هر گروه چهار بار مورد ارزیابی قرار گرفتند. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">جامعه آماری در این پژوهش، دربرگیرنده کلیه زوجین ساکن شهر تهران در سال 1398 است. حجم نمونه شامل 20 زوج (10 زوج با الگوی دلبستگی ایمن-ناایمن اضطرابی برای گروه آزمایشی و 10 زوج با همین الگو برای گروه کنترل) بود که بر اساس ملاکهای ورود و خروج بهصورت هدفمند برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و سپس بهطور تصادفی در گروههای کنترل و آزمایش گمارده شدند</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و از طریق </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">(AAQ)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و مقیاس عواطف مثبت و منفی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">(PANAS)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر بین گروهی 2*4 نشان داد که آموزش شوخی مثبت موجب کاهش هیجانات منفی (51/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Ƞ</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">،05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">،97/38</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">F=</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) برانگیختهشده به هنگام تعارض در زوجین ایمن-ناایمن اضطرابی و همچنین افزایش هیجانات مثبت (56/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Ƞ</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">،05/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">،95/47</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">F=</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) آنان نسبت به گروه کنترل می­شود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می­شود که مشاوران و درمانگران مهارت­های شوخی مثبت و اجتناب از سبکهای شوخی منفی را به مراجعین خود آموزش دهند تا درزمینهی کاهش هیجانات منفی و افزایش هیجانات مثبت به هنگام بروز تعارض و بهبود روابط زوجیشان از آن­ها بهره گیرند.</span></span>
The use of humour in couple relationships is one of the constructive methods that help them to regulate their emotion. The aim of the present study was to determine the effectiveness of humour communication skills training in changing positive and negative emotions evoked during the conflict in couples with secure-insecure anxious attachment style. The present study is an experimental design with two experimental and control groups in which each group was evaluated four times. The statistical population in this study includes all couples living in Tehran in 1398. The sample size consisted of 20 couples (10 couples with a secure-insecure anxious attachment style for the experimental group and 10 couples with the same attachment style for the control group) who they were purposefully selected based on the including and excluding criteria, to participate in the study and then randomly assigned to the control and experimental groups and evaluated through a positive and negative affect scale and adult attachment questionnaire. 4*2 between-group repeated measure analysis of variance results showed that positive humour training reduces negative emotions (F = 38.97, P <0.05, Ƞ = 0.51) evoked during the conflict in couples with secure-insecure anxious attachment style, It also increases positive emotions (F = 47.95, P <0.05, Ƞ = 0.56). Based on the results of the present study, in order to reduce negative emotions and increase positive emotions during the conflict in couples, counsellors and therapists are advised to teach their clients the skills of positive humour and avoidance of negative humour.
شوخی, عاطفه مثبت, عاطفه منفی, تعارض, دلبستگی ناایمن.
humour, positive affect, negative affect, conflict, insecure attachment
97
108
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3229-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahsa
Mohasses
مهسا
محصص
m.mohasses@yahoo.com
100319475328460021199
100319475328460021199
Yes
Master's degree student in family therapy, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد خانوادهدرمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Fereshteh
Mootabi
فرشته
موتابی
fmoutabi@gmail.com
100319475328460021200
100319475328460021200
No
Assistant Professor, Department of Family Research, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استادیار گروه پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Mohammad Ali
Mazaheri
محمدعلی
مظاهری
mazaheri5@gmail.com
100319475328460021201
100319475328460021201
No
Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران