Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
11
1
gregorian
2021
2
1
9
12
online
1
fulltext
fa
تبیین سبکهای هویت دانشجویان بر اساس خاطرات اولیه و عملکرد خانواده: یک مطالعه کیفی
Explanation of Students' Identity Styles Based on Early Memories and Family Functioning: A Qualitative Study
مشاوره
counseling
پژوهشي
Research
<a name="_Hlk51758091"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هویت عاملی مهم در تصمیمهایی است که افراد در مسیر زندگی خود برمیگزینند. خاطرات اولیه بهعنوان قسمتهای ثبت­شده در ذهن افراد نمونهای از تجارب دوران کودکی است که با عملکرد خانواده ارتباط تنگاتنگی دارد و مجموع این عوامل زمینهساز شکلگیری سبک هویتی فرد است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. </span></span></a><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">جامعه موردمطالعه، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی <sup>(ره)</sup> تهران در سال تحصیلی 98-۹7 بود </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">که 40 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند وارد پژوهش شدند. جمع­آوری دادهها از طریق پرسشنامه سبکهای هویتی (بروزنسکی، 1992) و مصاحبه در خصوص خاطرات اولیه و عملکرد خانواده برخاسته از مدل عملکرد خانواده مک­مستر انجام گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها متناسب با رویکرد پدیداری و با روش کلایزی انجام شد. یافتهها در قالب مضامین اصلی و فرعی به محوریت سه مضمون خاطرات اولیه، عملکرد خانواده و سبکهای هویتی با زیرمضمونهای مختص به هر یک دستهبندی شدند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت که خاطرات اولیه کودکی و عملکرد خانواده میتوانند جزو عوامل مهم در تشکیل سبکهای هویتی باشند؛ بنابراین</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">اجرای برنامههای آموزشی فردی و گروهی برای والدین در خصوص نحوه تنظیم عملکرد خانواده، در پرورش فرزندانی با سبکهای هویتی مناسب، اثرگذار خواهد بود.</span></span>
<div>Identity is an essential factor in the decisions that people make in their lives. Early memories as recorded parts in people's minds, are examples of childhood experiences closely related to family functioning. These factors underlie the formation of people's identity styles. The present research was a qualitative study with the phenomenological method. The statistical population was the students of Allameh Tabataba'i University in Tehran in 2018-2019, 40 of whom entered the study by purposive sampling. Data were collected through Identity Styles Questionnaire (Berzonsky, 1992) and interviews about early memories and family functioning based on the McMaster model of family functioning. Data analysis was performed according to the phenomenological approach and Klaizi method. Findings were categorized into main and secondary themes focusing on the three themes of primary memories, family functioning, and identity styles with sub-themes specific to each. According to the study results, it can be said that early childhood memories and family functioning can be essential factors in the formation of identity styles. Therefore, the implementation of individual and group educational programs for parents on how to regulate family performance will be effective in raising children with appropriate identity styles.<br>
<span dir="RTL"></span></div>
سبکهای هویتی, خاطرات اولیه, عملکرد خانواده, روش پدیدارشناسی
Identity Styles, Early Memories, Family Function, Phenomenological Method
109
118
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3535-1&slc_lang=fa&sid=1
Mehri
Elyasi
مهری
الیاسی
mehrielyasi73@gmail.com
100319475328460024422
100319475328460024422
Yes
M. A. of school consultant ,Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی تهران.ایران.
Mona
Baradaran Khaniani
مونا
برادران خانیانی
mona.baradaran73@gmail.com
100319475328460024423
100319475328460024423
No
M. A. of school consultant ,Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی تهران. ایران.
Fateme
Hasanpoor
فاطمه
حسن پور
f.mahoorgoli6772@gmail.com
100319475328460024424
100319475328460024424
No
M. A. of school consultant ,Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.