Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1399
11
1
gregorian
2021
2
1
9
12
online
1
fulltext
fa
اثربخشی ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دختر دارای والدین مطلقه
Effectiveness of mindfulness on the psychological well-being and life satisfaction of girl students of divorced parents
روانشناسی بالینی
Clinical Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی ذهن­آگاهی بر بهزیستی روان­شناختی و رضایت از زندگی در دانش­آموزان دختر دارای والدین مطلقه بود. این پژوهش یک کارآزمایی بالینی از نوع شبه­­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش­آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه 1 و 2 رشت بودند. تعداد 30 دانش­آموز دارای والدین مطلقه با استفاده از روش نمونه­­گیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تکنیک­های ذهن­آگاهی در هشت جلسه­ی 60 دقیقه­ای به صورت هفتگی آموزش داده شد و اثربخشی آن با استفاده از پرسشنامه بهزیستی روان­شناختی (ریف، 1995) و مقیاس رضایت از زندگی دانشآموزی (هیوبنر، 2001) ارزیابی شد. به منظور تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهن­آگاهی، بهزیستی روان­شناختی و رضایت از زندگی دانش­آموزان را افزایش میدهد (05/0 </span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می­توان از تکنیک­های ذهنآگاهی برای بهبود بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دارای والدین مطلقه استفاده نمود</span></span>
The aim of this study was to determine the effectiveness of mindfulness skills on psychological well-being and life satisfaction in girl students with divorced parents. This study was a quasi-experimental clinical trial with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study was all-girl high school students in districts 1 and 2 of Rasht. Thirty students with divorced parents were selected using the purposeful method and randomly divided into experimental and control groups. Mindfulness techniques were taught weekly in eight 60-minute sessions and its effect was evaluated using Psychological Well-Being Questionnaire (Ryff, 1995) and Student Life Satisfaction Scale (Huebner, 2001). analysis covariance was used to analyze data. The results showed that mindfulness training increases students' psychological well-being and life satisfaction (p <0.05). According to the results of the present study, mindfulness techniques can be used to improve psychological well-being and life satisfaction in students with divorced parents.<span dir="RTL"> </span>
ذهنآگاهی, بهزیستی روانشناختی, رضایت از زندگی, دختران, والدین مطلقه
mindfulness, psychological well being, life satisfaction, girls of divorcemindfulness, psychological well being, life satisfaction, girls, divorced parents
65
74
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3781-1&slc_lang=fa&sid=1
Marieh
Abdolghaderi
ماریه
عبدالقادری
m.abdolghaderi@uma.ac.ir
100319475328460024387
0001-0001-8099-8701
No
PhD in Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Seyyed Mousa
Kafi Masouleh
سید موسی
کافی ماسوله
mosakafie@yahoo.com
100319475328460024388
100319475328460024388
No
Professor of Psychology, Faculty of Literature and humanity sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
Parisa
Moradikelardeh
پریسا
مرادی کلارده
pari.moradi71@gmail.com
100319475328460024389
100319475328460024389
Yes
PhD Student in Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.