Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
10
2
online
1
fulltext
fa
مقایسۀ اثربخشی روش سنتی و روش بازی تاکتیکی برای آموزش مهارتهای ورزشی بر لذت از فعالیت بدنی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی
Comparison of the effectiveness of traditional method and tactical game method for teaching sports skills on enjoyment of physical activity in children with developmental coordination disorder
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تمایل به اجتناب از</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مشارکت در فعالیتهای بدنی دارند که منجر به عملکرد حرکتی ضعیف و پیامدهای منفی روانی در آنها می شود. هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی روش سنتی و روش بازی تکتیکی در آموزش مهارت­های ورزشی بر لذت از فعالیت بدنی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. تعداد 30 نفر از کودکان پسر دارای اختلال هماهنگی رشدی شهر کرمانشاه به صورت در دسترس وارد پژوهش شدند و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره تمرینی روش بازی تاکتیکی و گروه تمرین سنتی قرار گرفتند. برنامه</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">تمرینی شامل یک دوره برنامه آموزش بسکتبال بود که طی 12 هفته و هر هفته سه جلسه یک ساعته به دو روش سنتی و بازی تاکتیکی انجام</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی ویلسون (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">DCDQ'07</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، آزمون ارزیابی حرکات جنبشی کودکان <a name="_Hlk45932509">هندرسون (</a></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">MABC-2</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و مقیاس لذت از فعالیت بدنی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">PACES</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) بود. جهت تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم­افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که گروه روش بازی تاکتیکی نسبت به گروه روش تمرین سنتی افزایش معناداری را در نمرات لذت از فعالیت بدنی داشتند (05/0> </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">). بر اساس نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود در آموزش مهارتهای ورزشی به کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی از روش بازی تاکتیکی به جای روش سنتی استفاده شود.</span></span>
Children with developmental coordination disorder tend to avoid engaging in physical activity that leads to poor motor function and negative psychological consequences. The aim of this study was to compare the effectiveness of traditional methods and tactical game methods in teaching sports skills on the enjoyment of physical activity in children with developmental coordination disorder. Thirty boys with developmental coordination disorder in Kermanshah entered the study by convenience sampling method and were randomly divided into two groups of the tactical game and traditional training methods. The training program included a course of basketball training program that was done for 12 weeks and three one-hour sessions per week in two traditional and tactical games methods. The instruments used in this study included the Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ'07), Movement Assessment Buttery for Children (MABC-2), and Enjoyment of physical activity Questionnaire (PACES). Analysis of covariance was used to analyze the data in SPSS software. The results showed that the tactical game group had a significant increase in the enjoyment of physical activity scores compared to the traditional training group (P<0.05). Based on the results of the present study, it is suggested that the tactical game method be used instead of the traditional method in teaching sports skills to children with developmental coordination disorders.
لذت از فعالیت بدنی, روش بازی تاکتیکی, روش سنتی, اختلال هماهنگی رشدی
Enjoyment of physical activity, Tactical game method, Traditional method, developmental coordination disorder
25
34
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2200-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Jalilvand
محمد
جلیلوند
JALILVAND.MOHAMMAD@YAHOO.COM
100319475328460025847
100319475328460025847
No
Assistant Professor of Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
Aye
Rizvandi
آیه
ریزوندی
Rizvandi.ie@gmail.com
100319475328460025848
100319475328460025848
Yes
Assistant Professor of sport management, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of umanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
استادیار مدیرت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.