Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
5
1
gregorian
2021
8
1
10
5
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی
The effectiveness of self-compassion training on reducing self-criticism levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities
روانشناسی عمومی
General Psychology
كاربردي
Applicable
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانش­آموزان دارای معلولیت جسمانی بود. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان پسر متوسطه دوره اول شهر آستارا در سال­تحصیلی 1400-1399 بودند. تعداد نمونه پژوهش 40 نفر بودند که به شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آموزش شفقت به خود (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. به منظور گردآوری داده­ها از مقیاس وضوح تصور از خود (کامپبل و همکاران، 1996) و مقیاس سطوح­خودانتقادی (تامپسون و زوروف، 2004) استفاده شد. برای گروه آزمایش هشت جلسه 70 دقیقه­ای آموزش شفقت به خود اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">MANCOVA</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش شفقت به خود تأثیر معناداری بر بهبود وضوح تصور از خود درونی (01/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">, P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">76/8</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F=</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و کاهش خودانتقادی مقایسه­ای (01/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> 83/6</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F= </span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و خودانتقادی درونی (01/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">, P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">83/6</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F= </span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) در دانش­آموزان دارای معلولیت جسمانی داشت. براساس این نتایج می­توان بیان کرد این روش آموزشی/ درمانی می­تواند از سوی روانشناسان مدارس به منظور بهبود کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانش­آموزان دارای معلولیت جسمانی مورد استفاده قرار گیرد.</span></span><span dir="LTR"></span>
The aim of this study was to investigate the effectiveness of self-compassion training on reducing self-critical levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities. The method of this research was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with the control group. The statistical population of the study included all first-grade high school students in Ardabil city in the academic year 2019-2020. The number of research samples was 40 people who were selected by the targeted sampling method and were randomly divided into two groups of self-compassion training (20 people) and a control group (20 people). In order to collect the data, the Self-concept clarity Scale (Campbell et al, 1996) and the levels of self-criticism scale (Thampson & Zuroff, 2004) were used. Eight 70-minute compassion training sessions were performed for the experimental group. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test was used to analyze the data. Findings showed that self-compassion training had a significant effect on improving self-concept clarity (F=8.76, P<0/01) and reducing comparison self-criticism (F=8.14, P<0/01) and internal self-criticism (F=6.83, P<0/01) was present in students with physical disabilities. Based on these results, it can be stated that this educational /therapeutic method can be used by school psychologists to improve the reduction of self-critical levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities.
آموزش شفقت به خود, سطوح خودانتقادی, وضوح تصور از خود, معلولیت جسمانی.
self-compassion training, self-criticism levels, improving Self-concept clarity, physical disabilities
119
128
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5248-1&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Asayesh
علی
آسایش
ali.asayesh1350@gmail.com
100319475328460028661
100319475328460028661
Yes
Ph.D in Psychology, Department of Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Sahar
Dokhtmohammad
سحر
دخت محمد
Dmsahar@yahoo.com
100319475328460028662
100319475328460028662
No
M. A., Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
Arezou
Sareshteh
آرزو
سررشته دار
ninas_livea@yahoo.com
100319475328460028663
100319475328460028663
No
M. A., Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.