Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
10
6
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش تنظیم عاطفه بر افزایش خودتنظیمگری و کاهش احساس شرم و گناه مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص
The effectiveness of affect regulation training on increasing self-regulation and reducing feelings of shame and guilt in mothers of students with special learning disabilities
روانشناسی عمومی
General Psychology
كاربردي
Applicable
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">این پژوهش به منظور</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> بررسی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">اثربخشی آموزش تنظیم عاطفه بر خودتنظیم</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">گری و احساس شرم و گناه</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> در</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مادران دانش</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون</span></span><span style="font-family:Sakkal Majalla;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل تمامی مادران </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">دانش</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزان دارای </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال ­تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه مورد مطالعه 30 نفر بودند که به روش نمونه در دسترس وارد پژوهش شدند و در دو گروه آموزش تنظیم عاطفه (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. جمع­آوری داده در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مقیاس آمادگی شرم و گناه </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">کوهن و همکاران، 2011) و </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پرسشنامه خودتنظیم­گری بوفارد (بوفارد و همکاران، 1995) صورت گرفت.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> برای گروه آزمایش نه جلسه 75 دقیقه­ای آموزش تنظیم عاطفه اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">MANCOVA</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) صورت گرفت. براساس یافته­های پژوهش </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزش تنظیم عاطفه تأثیر معناداری بر کاهش احساس گناه و احساس </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">شرم</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و افزایش </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">خودتنظیم</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">گری</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> در مادران دانش</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص داشت (01/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">).</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­توان از آموزش تنظیم عاطفه در برنامه­های آموزشی و مشاوره­ای برای مادران دانش­آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص استفاده کرد. </span></span>
This study was conducted to evaluate the effectiveness of affect regulation training on self-regulation and feeling of shame and guilt in mothers of students with special learning disabilities. The method of this research was quasi-experimental with a pretest-posttest design with the control group. The statistical population of this study included all mothers of students with special learning disabilities who were referred to the centers of special learning problems in Ardabil city in the academic year 2020-2021. The study sample was 30 people who entered the study by the convenience sample method and was randomly replaced in two groups of affect regulation training (15 people) and control group (15 people). Data were collected in the pretest and posttest stages using the guilt and shame proneness scale (Cohen et al., 2011) and the boufard’s self-regulation questionnaire (Boufard et al., 1995). Nine session’s 75-minute affect regulation training sessions were performed for the experimental group. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Based on the findings of the study, affect regulation training had a significant effect on reducing guilt and shame and increasing self-regulation (p<0.01). According to the results of the present study, emotion regulation training can be used in educational programs and counseling for mothers of students with special learning disabilities.
آموزش تنظیم عاطفه, خودتنظیمگری, احساس شرم, احساس گناه, ناتوانی یادگیری خاص, مادران
affect regulation training, self-regulation, shame, guilt, special learning disabilitiy, mothers
129
138
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5367-1&slc_lang=fa&sid=1
Pooneh
Bateni
پونه
باطنی
bateni.pooneh@gmail.com
100319475328460029711
100319475328460029711
No
M.A of General Psychology, Payame Noor University, Tehran Branch, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، تهران، ایران.
Mehdi
Beirami
مهدی
بیرامی
M_beirami1990@yahoo.com
100319475328460029712
100319475328460029712
No
M.A of clinical Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
Nasim
Siavoshifar
نسیم
سیاوشی فر
n.siavoshifar@gmail.com
100319475328460029713
100319475328460029713
Yes
PhD of Psychology and Education of Exceptional Children, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.