Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
10
7
online
1
fulltext
fa
سلامت روان دانشآموزان در طول اپیدمی کرونا: نقش پیشبین اضطراب کرونا، تحریف شناختی و سرسختی روانشناختی
Mental Health of Students During the Corona Epidemic: The Role of Predictors of Corona Anxiety, Cognitive Distortion, and Psychological Hardiness
سلامت
Health
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیشبین اضطراب کرونا، تحریف شناختی و سرسختی روانشناختی با سلامت روان دانش­آموزان در طی اپیدمی کرونا انجام شد. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش حاضر</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">توصیف</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ی و از نوع همبستگی بود</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">جامعهآماری</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">حاضر</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">شامل</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">تمامی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">دانش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">آموزان</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مدارس دوره دوم متوسطه شهرستان آستارا در سال تحصیلی 1400-1399 در شرایط اپیدمی کرونا بود. 150 دانش­آموز، </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">به روش نمونه­گیری دردسترس و از طریق برنامه مجازی شاد در پژوهش شرکت کردند. برای اندازه­گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه­های استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1987)، (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">GHQ</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، اضطراب کرونا ویروس</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">علی­پور و همکاران (1398) (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">CDAS</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، تحریف شناختی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">حمامچی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و همکاران</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(2004) (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">PHI</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> و سرسختی روانشناختی کوباسا (1982) (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">ICDS</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) استفاده شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از روش تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه و از طریق نرم افزار 23</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Spss</span></span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد سلامت­روان دانش­آموزان با اضطراب کرونا و تحریف شناختی رابطه معنادار منفی و با سرسختی روانشناختی رابطه معنا­دار مثبت داشت (01/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)؛ </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">اضطراب کرونا، سرسختی روانشناختی و تحریف شناختی توانستند 54 درصد واریانس سلامتروان دانش آموزان را تبیین کنند</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> (01/0></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">. با توجه به نتایج به­دست آمده، روانشناسان و مسئولین مدارسان با در نظرگرفتن ویژگی­های شناختی و شخصیتی دانش­آموزان می­توانند در کنترل سلامت روان آنها در شرایط اپیدمی کرونا نقش حائز اهمیتی را ایفا کنند.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span> <div></div>
<div>
<div><div id="_com_1" uage="JavaScript"></div></div>
</div>
<div style="text-align: justify;">The aim of this study was to investigate the predictive role of coronary anxiety, cognitive distortion, and psychological hardiness with students' mental health during the coronary epidemic. The method of the present study was descriptive and correlational. The statistical population of the present study included all high school students in the city of Astara in the academic year 2020-2021 in the context of the Corona epidemic. 150 students participated in the study by available sampling method and through Shad virtual program. The standard questionnaires of General Health Goldberg and Hiller (1987), (GHQ), Corona Disease Anxiety Scale Alipour et al. (1398), (CDAS), Interpersonal Cognitive Distortions Scale Hammachi et al. (2004), (PHI) and Psychological Hardiness Inventory Kobasa(1982), (ICDS) psychological hardiness were used to measure the research variables. The collected data were analyzed using correlation analysis and multiple regression and Spss 23 software. The results showed that students' mental health had a negative and significant relationship with coronary anxiety and cognitive distortion and a positive and significant relationship with psychological hardiness (P <0.01); Coronary anxiety, psychological hardiness, and cognitive distortion were able to explain 54% of the variance in students' mental health (P <0.01). According to the obtained results, psychologists and school officials can play an important role in controlling their mental health in the context of the corona epidemic by considering the cognitive and personality characteristics of students.</div>
: اضطراب کرونا, تحریف شناختی سرسختی روانشناختی, سلامتروان, دانشآموز
Corona Anxiety, Cognitive Distortion, Psychological Hardiness, Mental Health, Student
25
34
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-886-4&slc_lang=fa&sid=1
Sanaz
Eyni
ساناز
عینی
sanaz.einy@yahoo.com
100319475328460030727
100319475328460030727
Yes
Ph.D in Psychology, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Mona
Ziyar
مونا
زیار
moonaziyar1363@gmail.com
100319475328460030728
100319475328460030728
No
M. A., in Family Counseling, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Matineh
Ebadi
متینه
عبادی
matinebadi98@gmail.com
100319475328460030729
100319475328460030729
No
PhD Student in Psychology, Department Of Psycholgy, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.