Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
10
1
gregorian
2022
1
1
10
10
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر مداخله بازی درمانی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری(CBPT) برآلکسیتایمیا و فرسودگی تحصیلی درکودکان با اختلال ناتوانی یادگیری خاص(شدید)
The intervention effect of cognitive-behavioral play theory (CBPT) on alexithymia and Academic burnout in children with special learning disabilities(severe)
روانشناسی تحولی
Developmental Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف از پژوهش حاضر بررسی</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> اثربخشی</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> بازی درمانی شناختی- رفتاری بر آلکسیتایمیا و کاهش فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان با اختلال ناتوانی یادگیری خاص(شدید) بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش­آموزان مراکز ناتوانی یادگیری ابتدایی شهر کرمانشاه تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه آلکسیتایمیا تورنتو</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">-</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">FTAS-20</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(1392) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی- </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"> SBI</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(2005) و پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات-</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">CLDQ</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(1390) بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل کوواریانس چند متغیره بود. یافته­ها نشان داد که برنامه بازی درمانی شناختی- رفتاری موجب کاهش آلکسیتایمیا و فرسودگی تحصیلی در سطح (0</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">0</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">1/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p<</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) در این کودکان شده است. در نتیجه یافته ها نشان داد که بازی درمانی می تواند به عنوان روشی مناسب در کاهش مشکلات الکسیتایمیا و زیر مولفه های آن </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">فرسودگی تحصیلی کودکان به کار رود.</span></span>
The aim of this research was to investigate evaluate cognitive-behavioral play therapy on alexithymia and reduce academic burnout in students with special learning disabilities (severe). In terms of purpose, the present study is a part of basic research and in terms of method, it is a quasi-experimental study with a pre- post-test and group waiting for treatment. The study community included all primary students with special learning disabilities disorder in Kermanshah city, from which 30 people were available selected as a sample. Research questionnaires included: Toronto Mood Inventory Questionnaire FTAS-20 (2013) School– Burnout Inventory SBI (2005) and Colorado Learning Difficulties Questionnaire CLDQ (2011). Path analysis was used for multivariate covariance analysis of the data. Findings showed that cognitive-behavioral play therapy reduced emotional problems and alexithymia and burnout in these children (p< 0.001). As a result, the findings showed that play therapy can be used as a suitable way to reduce emotional, alexithymia and its components and academic burnout problems in children.
بازی درمانی, آلکسیتایمیا, فرسودگی تحصیلی, ناتوانی یادگیری.
Play Therapy, Alexithymia, Academic burnout , Special learning disability
41
52
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3038-2&slc_lang=fa&sid=1
Jahangir
Karami
جهانگیر
کرمی
j.karami@razi.ac.ir
100319475328460034977
100319475328460034977
No
Assistant Professor, Department Of Psychology, Faculty Of Psychology, University Of Razi, Kermanshah, Iran.
دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
Somayeh
Lorestani
سمیه
لرستانی
psychologyscience.2020@gmail.com
100319475328460034978
100319475328460034978
Yes
M.A Student. Psychology, Faculty Of Psychology, University Of Razi, Kermanshah, Iran.
دانشجوی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.