Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
8
1
gregorian
2021
11
1
10
8
online
1
fulltext
fa
پیش بینی فرسودگی والدین در دوران قرنطینه ی کرونایی براساس کمال گرایی و عواطف مثبت و منفی والدین کودکان دبستانی
Predicting parental burnout during corona quarantine based on perfectionism and positive and negative effects of primary school children
روانشناسی بالینی
Clinical Psychology
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر باهدف پیشبینی فرسودگی والدینی در دوران قرنطینه</span></span><span style="font-family:Sakkal Majalla;"><span style="font-size:10.0pt;">ی</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> کرونایی بر اساس کمالگرایی والدینی و عواطف مثبت و منفی والدین کودکان دبستانی انجام شد. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان کلیه والدین و کودکان آنها که در سال 99 و در شهر بندرعباس در قرنطینه خانگی دوران کرونا به سر میبردند، نمونهای به حجم 300 نفر (124 نفر پدر و 176 نفر مادر) و با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی والدینی در دوران قرنطینه کرونایی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">PBA</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) رزکام و همکاران (2018)، پرسشنامه کمالگرایی چندبعدی والدینی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">MPPQ</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) اسنل و او ربی (2005)، آزمون عواطف مثبت و منفی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">PANAS</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) واتسون و تلگن (1988) استفاده شد که پرسشنامهها از طریق شبکه اجتماعی (واتس اپ و تلگرام) در اختیار والدین قرار گرفت. دادههای پژوهش از طریق رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بین فرسودگی والدینی در دوران قرنطینه کرونایی با کمالگرایی والدینی با میزان 584/0 و باعاطفه مثبت با میزان 618/0- و باعاطفه منفی با میزان 545/0 رابطه معناداری وجود داشت.</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">بر اساس یافتههای بهدستآمده </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">کمالگرایی والدینی و نیز عاطفه مثبت و منفی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">با میزان همبستگی 741/0 توانستهاند 55 درصد از واریانس فرسودگی والدینی را تبیین نمایند.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The aim of this study was to predict parental burnout during corona quarantine based on parental perfectionism and positive and negative effects of parents of primary school children. In order to achieve the objectives of the study, a sample of 300 people (124 fathers and 176 mothers) were taken from all parents and their children who were in quarantine during the year 1399 in Bandar Abbas. Accessible were selected. To collect data, the parental burnout questionnaire during the coronary quarantine(PBA) of Rozkam et al(2018), the multidimensional parental perfectionism questionnaire (MPPQ)of Snell and Orby (2005), the positive and negative affect test (PANAS) of Watson and Telgen (1988) were used. Social network (WhatsApp and Telegram) was provided to parents. Research data were analyzed through multiple regression. The findings showed that parental perfectionism and negative effect can positively predict parental burnout during coronary quarantine and positive effects negatively predict parental burnout during coronary quarantine. Based on the findings, it can be concluded that parental perfectionism and positive and negative effects can predict parental burnout during coronary quarantine in parents of primary school children.</div>
فرسودگی والدینی- قرنطینه کرونایی– کمالگرایی والدینی- عواطف مثبت و منفی.
Parental burnout, Corona quarantine, Parental perfectionism, Positive and negative effects
209
218
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6019-1&slc_lang=fa&sid=1
Zaynab
Khanjaani
زینب
خانجانی
dr.khanjaani@gmail.com
100319475328460032070
0441-0238-0003-0000
No
Full Professor, Psychology Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
استاد تمام، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
Touraj
Hashemi Nosratabad
تورج
هاشمی
Tourajhashemi@yahoo.com
100319475328460032071
100319475328460032071
No
Full Professor, Psychology Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
استاد تمام، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
Hanie
Pakravan
هانیه
پاکروان
hanie76.pakravan@gmail.com
100319475328460032072
100319475328460032072
Yes
M. A. Child & Adolescent Clinical Psychology Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکدهٔ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.