Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
10
1
gregorian
2022
1
1
10
10
online
1
fulltext
fa
تاثیر یادگیری مشارکتی بر انگیزه تحصیلی، اهمالکاری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستان دوره اول متوسطه شهر بابل
The effect of participatory learning on academic motivation, procrastination and academic vitality of high school students in Babol
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
كاربردي
Applicable
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی یادگیری مشارکتی بر انگیزه تحصیلی، اهمالکاری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دبیرستان دور</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ه</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">اول متوسطه شهر بابل بود. روش </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پس آزمون و گروه کنترل بوده و جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر اول متوسطه مدرسه پوراصغر شهر بابل در سال تحصیلی 00-1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 60 نفر (30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر درگروه گواه) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش به منظور جمع آوری داده</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">ها مربوط به هر یک از متغیرها، پرسشنامه انگیزه پیشرفت </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">هرمنس</span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;"> (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">A.T.M</span></span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">) </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(1970)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">، مقیاس </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">اهمالکاری تحصیلی </span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">A.P.Q</span></span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">) </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">(سواری، 2011)، مقیاس سرزندگی تحصیلی </span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">A.V.Q</span></span></span><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">)</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> (دهقانیزاده و چاری، 1391) </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و در جهت برگزاری جلسات یادگیری مشارکتی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">از روش جیگساو استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد مداخله برنامه­ی «یادگیری مشارکتی» در افزایش انگیزه تحصیلی (001/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> ، 05/54= (58 / 1)</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">)، کاهش اهمالکاری تحصیلی (001/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> ، 41/35= (38 / 1)</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) و افزایش سرزندگی تحصیلی (001/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> ، 88/41= (38 / 1)</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">F</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">) تأثیرگذار بوده است.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;"> براساس نتایج حاصل میتوان بیان نمود که </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">مدارس با به کارگیری فرایند یادگیری مشارکتی میتوانند زمینه لازم جهت افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">و سرزندگی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">تحصیلی دانش آموزان را فراهم نموده و همچنین اهمالکاری تحصیلی آنان را کاهش دهند</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span>
The aim of this study was to determine the effectiveness of participatory learning on academic motivation, procrastination, and academic vitality of high school students in Babol. The method of the present study is quasi-experimental with a pre-test-post-test and control group and the research population consisted of all first-grade male students of Pourasghar High School in Babol in the academic year 1399-00, From which 60 people (30 people in the experimental group and 30 people in the control group) were selected as a sample. Research tools for collecting data related to each of the variables, Hermans Progress Motivation Questionnaire (A.T.M) (1970), Academic Procrastination Scale (A.P.Q) (Savari, 2011), Academic Vitality Scale (A.V.Q) (Dehghani Zadeh and Chari, 2012), and in the direction Jigsaw method was used to hold participatory learning sessions. The results of analysis of covariance showed that the intervention of the "participatory learning" program in increasing academic motivation (p = 0.001, F = 54.05 (1.58)), reducing academic procrastination (p = 0.001, F=35.41 (1.38) and increase in academic vitality (p = 0.001, F = 41.88 (1.38)). Based on the results, it can be stated that schools by using the participatory learning process can provide the necessary ground to increase the motivation of students' academic achievement and academic vitality, as well as reduce their academic procrastination.<span dir="RTL"></span>
یادگیری مشارکتی, انگیزه تحصیلی, اهمالکاری تحصیلی, سرزندگی تحصیلی
Collaborative learning, academic motivation, academic procrastination, academic vitality
287
297
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6214-1&slc_lang=fa&sid=1
Shiva
Hassanalizadehroashan
شیوا
حسنعلیزاده روشن
shivahassanalizadeh1368@gmail.com
100319475328460035042
100319475328460035042
No
M.Sc., General Psychology, Payame Noor Amol University, Mazandaran, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور آمل، مازندران، ایران.
Faranak
Alaf Asghari
فرانک
علاف اصغری
faran22@gmail.com
100319475328460035043
100319475328460035043
No
M.Sc. Student, Clinical Psychology, Islamic Azad University, Qeshm Branch, Qeshm, Iran.
دانشجو کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم، قشم، ایران.
Rajab ali
Mohamadzadeh admalaii
رجب علی
محمدزاده ادملائی
mohammadzadehpnu@yahoo.com
100319475328460035044
100319475328460035044
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.
Abbas
Najafipoor tabestanagh
عباس
نجفی پور تابستانق
abbasnajafipoor@gmail.com
100319475328460035045
100319475328460035045
No
M.Sc., General Psychology, Zanjan University, Zanjan, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
Vahid
Savabi niri
وحید
صوابی نیری
vahid.savabi@yahoo.com
100319475328460035046
100319475328460035046
No
M.Sc., Clinical Psychology, Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.