Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
10
1
gregorian
2022
1
1
10
11
online
1
fulltext
fa
نقش تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبکهای هویتی در پیشبینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه
The Role of Perceived Gender Discrimination and Identity Styles in Predicting Learned Helplessness in Girls Experiencing Home Running
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبک­های هویتی در پیش­بینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">جامعه آماری پژوهش دختران مراجعه­کننده به مراکز نگهداری و سرپناه شبانه منطقه 12 (محله شوش) شهر تهران در سه ماهه اول سال 1400بودند که از میان آن ها تعداد 120 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه درماندگی آموخته شده <b>(</b></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">LHS</span></span></span><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)</span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> (کویینلس و نلسون، 1988)،<b> </b>پرسش­نامه رویدادهای تبعیض­آمیز جنسیتی <b>(</b></span></span></span><b><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">SSE</span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)</span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> (کلونوف و لندرین، 1995) و پرسشنامه سبک هویت (</span></span></span><b><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">ISI</span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) </span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(برزونسکی، 1992) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شد. یافته­ها نشان داد تبعیض جنسیتی ادراک شده (رویدادهای تبعیض­آمیز در یک سال گذشته و در طول عمر) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با درماندگی آموخته شده رابطه مثبت و معنادار و سبک­های هویت هنجاری، اطلاعاتی و تعهد هویت با درماندگی آموخته شده رابطه منفی و معنادار داشتند </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(05/0</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">P<</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که رویدادهای تبعیض­آمیز در طول زندگی، رویداد تبعیض­آمیز در طول یک سال گذشته، سبک هویتی اطلاعاتی، سبک هویتی هنجاری و سبک هویتی اجتنابی/سردرگم </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">52/0</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> درماندگی آموخته شده را پیش­بینی می­کنند. </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">با توجه به </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبک­های هویتی در پیش­بینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، اجرای کارگاه­های آموزشی بر مبنای این مفاهیم به خانواده­ها ضروری به نظر می­رسد.</span></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The aim of this study was to investigate the role of perceived gender discrimination and identity styles in predicting learned helplessness in girls experiencing home run. This research was descriptive and correlational. The statistical population of the study was girls referring to night care centers and shelters in Tehran, District 12 (Shoosh neighborhood) in the first quarter of 1400, from which 120 people were selected by purposive sampling. Research instruments included the Learned Helplessness Questionnaire (LHS) (Quinless & Nelson, 1988), the Gender Discrimination Incident Questionnaire (SSE) (Klonoff& Landrine, 1995), and the Identity Style Questionnaire (ISI) (Berzonsky, 1992). Pearson correlation test and simultaneous linear regression were used to analyze the data. Findings showed perceived gender discrimination (discriminatory events in the past year and throughout life) and confused/avoidant identity style with learned helplessness. A positive and significant relationship and normative, informational, and identity styles with helplessness. Learners had a negative and significant relationship (P <0.05). Also, the regression results showed that discriminatory events during life, discriminatory events during the past year, information identity style, normative identity style, and avoidant/confused identity style 0.52 predict learned helplessness. Given the perceived gender discrimination and identity styles in predicting the learned helplessness learned in girls with experience of running away from home, it seems necessary to conduct workshops based on these concepts for families.</span></span></span></span></span></span></span></span>
تبعیض جنسیتی ادراک شده, سبکهای هویتی, درماندگی آموخته شده, دختران, فرار از خانه
Perceived Gender Discrimination, Identity Styles, Learned Helplessness, Girls, Running Home
149
158
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5974-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohsen
Rafie
محسن
رفیعی
mohsenrafie.r.m@gmail.com
100319475328460036179
100319475328460036179
Yes
M.Sc., Clinical Psychology, Semnan University, Semnan, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
Mozhgan
Abbasi
مژگان
عباسی
mojgan.abbasi@gmail.com
100319475328460036180
100319475328460036180
No
PhD Student, General Psychology, Islamic Azad University, Qom Branch, Iran.
دانشجو دکترا، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران.
Masomeh
Ravand
معصومه
راوند
m.ravand95@gmail.com
100319475328460036181
100319475328460036181
No
M.Sc., General Psychology, Malayer University, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه ملایر، ایران.
Ali
Keshmiri
علی
کشمیری
keshmiria585@gmail.com
100319475328460036182
100319475328460036182
No
M.Sc., Clinical Psychology, Islamic Azad University, Birjand Branch, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، ایران.