Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
10
1
gregorian
2022
1
1
10
11
online
1
fulltext
fa
رابطه بین سیستم های مغزی رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان با علائم افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو: نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی
The Relationship between Behavioral Brain Systems and Difficulty in Emotion Regulation with Depressive Symptoms in People with Type 2 Diabetes: The Mediating Role of Cognitive Flexibility
سلامت
Health
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="tab-stops:right 14.1pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای انعطاف­پذیری شناختی بین سیستم­های مغزی رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان با علائم افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو صورت گرفت. مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری می­باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به کلینیک تخصصی ارمغان شهر کرج در سال 1399بودند که 250 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. داده­ها با سیاهه تجدیدنظر شده افسردگی(</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:" time="">BDI-II</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) بک (1961)، مقیاس </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">سیستم‏های مغزی- رفتاری (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:" time="">BIS/BAS</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) کارور و وایت (1994)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">DERS</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">گراتز و رومر (2004)</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> و </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">سیاهه </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">انعطاف­پذیری روانشناختی (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:" time="">CFI</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)­</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">دنیس و واندر (2010) جمع­آور</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">ی شد. داده</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">­</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">های به دست آمده از طریق آزمون همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری به وسیله نرم </span></span></span><i><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">افزار</span></span></span></i><i> </i><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SPSS-24</span></span></span><i> </i><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">و</span></span></span><i> </i><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">AMOS-26</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سیستم فعال ساز رفتاری و انعطاف­پذیری شناختی با افسردگی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:" time="">P</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">). بین سیستم بازداری رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان با افسردگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:" time="">P</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">). همچنین </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">مدل </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">اصلاح </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">شده از برازش مطلوبی برخوردار بود. </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">یعنی مدل پژوهش، قادر به تبیین و توضیح رابطه­ی بین متغیرها است</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:" time="">.</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> همچنین نتایج حاکی از تایید نقش میانجی انعطاف­پذیری شناختی در ارتباط بین سیستم­های مغزی-رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان با علائم افسردگی بود</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:" time=""> .</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">با اعمال برنامه­ها و مداخلاتی برای افزایش انعطاف­­پذیری شناختی و توانایی تنظیم هیجان می­توان از افسردگی بیماران دیابتی کاست.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The aim of this study was to investigate the mediating role of cognitive flexibility between behavioral brain systems and difficulty in regulating emotion with depressive symptoms in people with type 2 diabetes. The present study is a descriptive-correlation study of structural equation modeling. The statistical population of the study was all patients with diabetes referred to Armaghan specialized clinic in Karaj in 1399 250 people were selected by available sampling method. Data with Revised Depression Inventory (BDI-II) Beck (1961), Carver and White Brain / Behavioral Systems Scale (BIS / BAS) (1994), Graz and Roemer (DERS) Difficulty in Emotion Regulation Scale (2004), And the Denis and Wonder (2010) Psychological Flexibility Inventory (CFI) were collected. Data were analyzed by correlation test and structural equation modeling using SPSS-24 and AMOS-26 software. The results showed that there is a negative and significant relationship between behavioral activation system and cognitive flexibility with depression (P <0.01). There is a positive and significant relationship between the behavioral inhibition system and difficulty in emotion regulation with depression (P <0.01). The modified model also had a good fit. That is, the research model is able to explain the relationship between variables. The results also confirmed the mediating role of cognitive flexibility in the relationship between brain-behavioral systems and difficulty in regulating emotion with depressive symptoms. Reduces the power of depression in diabetic patients.</span></span></span></span></span></span></span></span>
افسردگی, سیستم های مغزی رفتاری, تنظیم هیجان, انعطاف پذیری شناختی, دیابت نوع دو
Depression, Behavioral brain systems, Emotion regulation, Cognitive flexibility, Type 2 diabetes
241
256
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6283-1&slc_lang=fa&sid=1
Farzaneh
Vatankhah Amjad
فرزانه
وطن خواه امجد
f.vatankhah11@alzahra.ac.ir
100319475328460036200
100319475328460036200
No
Ph.D Student of psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
Sara
Shams
سارا
شمس
kdt.shams@gmail.com
100319475328460036201
100319475328460036201
Yes
PhD student in Psychology, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران.
Fariba
Rashtiani
فریبا
رشتیانی
Frashtiani2020@gmail.com
100319475328460036202
100319475328460036202
No
Master of Educational Management, state managment training center, Ahvaz, Iran.
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، اهواز ،ایران.
Samaa
Mohammadi
سماء
محمدی
samaa199@gmail.com
100319475328460036203
100319475328460036203
No
Master of General psychology, Qom Branch of Azad university, Qom, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد قم، قم، ایران.