Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
10
12
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش واسطهگری نگرش به خواندن در رابطه راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش به خواندن والدین با انگیزش خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن
Investigating the mediating role of attitudes to reading in relation to cognitive strategies, metacognitive reading strategies, parents' attitudes to reading with reading motivation students with reading difficulties
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای نگرش به خواندن در رابطه راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش والدین به خواندن با انگیزش خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص مدل معادلات ساختاری بود. برای این منظور از جامعه آماری پژوهش، که شامل کلیه دانشآموزان (دختر و پسر) پایههای چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند، تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای انگیزش خواندن</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(</span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">MRFQ</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">)<b> </b></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">ویگفیلد و گاتری (1997)، زمینهیابی یادگیری خواندن</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(</span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">LTRS</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">) </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (2001)</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، نگرش به خواندن</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">ARQ</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">)</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> مککنا و کییر (1990)، راهبردهای آگاهی فراشناختی خواندن</span></span><b><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(</span></span></b><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">MORASQ</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">)</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> مختاری و ریچارد (2002)، راهبردهای خودتنظیمی </span></span><b><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(</span></span></b><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">MSFLQ</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">)<b> </b></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">پینتریج و دیگروت (1990) پاسخ دادند. در تحلیل داده</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">ها از</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> روش معادلات ساختاری برای وارسی مدل علی بین متغیرهای پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد شناختی با سطح معنیداری (001/0) و نگرش والدین به خواندن با سطح معنیداری (01/0) به صورت مستقیم با انگیزش خواندن رابطه دارند. رابطه مستقیم راهبردهای فراشناختی خواندن بر انگیزش خواندن تآیید نشد (35/0). راهبردهای شناختی به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (009/0). راهبردهای فراشناختی خواندن به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (001/0). همچنین نگرش والدین به خواندن به صورت غیرمستقیم و با واسطه نگرش به خواندن با انگیزش خواندن رابطه دارد (004/0). مدل پیشنهادی بر اساس شاخصهای برازش از برازش مطلوبی برخوردار بوده است. نتایج این پژوهش میتواند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص افزایش انگیزش خواندن ارائه دهد.</span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span lang="EN" style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The aim of this study was to investigate</span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> the mediating role of </span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">attitudes toward reading</span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> in relation to </span></span></span><span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">cognitive strategies, metacognitive reading strategies, parents' attitudes to reading with reading motivation</span></span></span> for <span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">students with reading difficulties</span></span></span><span style="font-size:8.0pt"><span style="line-height:115%">. </span></span><span lang="EN" style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The research method was descriptive correlational and in particular structural equation model<span style="color:#222222">.</span></span></span></span> <span lang="EN" style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">For this purpose, the statistical population of the study, which included all students (boy and girl) with reading difficulties, fourth and fifth grades of primary school in Aligudarz who were studying in the academic year 2019-20, which was 300 people as a sample. They responded to Wigfield and Guthrie's (1997) reading motivation questionnaires, </span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">learning to read survey </span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(international association for the Evaluation Achievement)</span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(2001)</span></span></span><span lang="EN" style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">,</span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> McKenna & Kear's </span></span></span><span lang="EN" style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(1990) </span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">attitudes to reading</span></span></span><span lang="EN" style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">, Mokhtari, and Richard's (2002) metacognitive awareness strategies, </span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Pintrich & DeGroot</span></span></span><span lang="EN" style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> (1990) </span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">motivated strategies for learning questionnaire</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">.</span></span></span> <span lang="EN" style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">In data analysis, the </span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Structural equation modeling </span></span></span><span lang="EN" style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">method was used to check the causal model between the research variables<span style="color:#222222">. </span></span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The results showed that </span></span></span><span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Cognitive strategy is directly related to the level of significance (0.001) and parents' attitude to reading is significantly related to the level of significance (0.01) to the motivation to read.</span></span></span> <span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The direct relationship between metacognitive reading strategies and reading motivation was not confirmed (0.35).</span></span></span> <span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Cognitive strategies are indirectly related to reading motivation through the attitude of reading (0.009).</span></span></span> <span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Metacognitive strategies of reading are indirectly related to reading motivation through the attitude of reading (0.001).</span></span></span> <span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Also, parents' attitudes to reading are indirectly related to reading motivation through reading attitudes (0.004). The proposed model has a good fit based on the fit indices. </span></span></span><span lang="EN" style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The results of this study can provide valuable information about increasing reading motivation.</span></span></span></span></span></span></span>
نگرش به خواندن, راهبردهای شناختی, راهبردهای فراشناختی خواندن, نگرش به خواندن والدین, انگیزش خواندن.
attitudes to reading, cognitive strategies, metacognitive reading strategies, parental attitudes to reading, reading motivation.
1
14
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-633-2&slc_lang=fa&sid=1
Hamideh
Adavi
حمیده
اداوی
Adavi.hamideh@gmail.com
100319475328460036265
100319475328460036265
No
PhD of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Lorestan University, Lorestan, Iran.
دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
Ezatollah
Ghadampour
عزتاله
قدمپور
Ghadampour.e@lu.ac.ir
100319475328460036266
100319475328460036266
Yes
Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran.
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
Mohammad
Abasi
محمد
عباسی
abasi.mo@lu.ac.ir
100319475328460036267
100319475328460036267
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran.
استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.