Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
10
12
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر خودتعیین گری و مسئولیت پذیری دانش آموزان ابتدایی
The Effectiveness of the Children Philosophy Education on Self-determination and Responsibility of the Elementary Students
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">­</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">ی آموزش فلسفه به کودکان بر خود تعیینگری و مسئولیتپذیری در دانشآموزان ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی استان اردبیل که در سال 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. 32 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 16 نفر) قرار گرفتند و به آزمون ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">BNSQ</span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) ریان، کاچمن و دسی (2000) و پرسشنامه مسئولیتپذیری دانشآموزان (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SR-Q</span></span><b><span b="" lang="FA" nazanin="" style="font-family:">)</span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">کردلو (1389) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه­ی 60 دقیقهای و هفته ای دوبار بسته</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">­</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">ی آموزش فلسفه به کودکان را دریافت کردند. دادهها بوسیله­ی آزمون تحلیل کواریانس از طریق نرمافزار اس­پی­اس­اس نسخه­ی 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بسته­ی آموزش فلسفه به کودکان موجب افزایش و بهبود خودتعیینگری و مسئولیتپذیری دانشآموزان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شد (01/0</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">p</span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span bradley="" hand="" itc="" style="font-family:"><</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">).</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">در مجموع نتایج نشان داد که بسته</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">­</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">ی آموزشی فلسفه به کودکان بر خود تعیینگری و مسئولیتپذیری دانشآموزان ابتدایی تاثیر مثبت و معناداری دارد.</span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">This study was conducted to determine the effect of the children's philosophy education program on the self-determination and responsibility of elementary students. Regarding the purpose, this study was an applied study and it was also semi-experimental (pre-test / post-test and control groups design) in nature. The population of this study consisted of all fifth- and sixth-grade elementary students in Ardabil (Iran) who were studying in 2020-2021. Thirty-two students were selected by the convenience sampling method and divided into the experimental and control groups (16 students for each group). They completed the Basic Needs Satisfaction, General version (</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span calibri="" style="font-family:">BNSG-S</span></span></span><span style="font-size:9.5pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">) designed by Ryan, Couchman, and Deci (2000) and the Students’ Responsibility Questionnaire (SR-Q) designed by Kordloo (2010). Then, the experimental group had a 10-session (twice a week) philosophy education program (each with 60 minutes) over 5 weeks. The data were analyzed using SPSS-24 software. The results showed that, compared to the control group, philosophy education increased and improved the self-determination and the responsibility of students in the experimental group (<i>p</i> < 0.01). In a nutshell, the results reported a positive and significant effect of the philosophy education program on the students’ self-determination and responsibility.</span></span></span>
بسته ی آموزش فلسفه به کودکان, خودتعیین گری, مسئولیت پذیری
Philosophy education program, Self-determination, Responsibility
37
48
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3785-1&slc_lang=fa&sid=1
Roya
Zare
رویا
زارع
roya.z1356@gmail.com
1465445676
100319475328460036272
No
Ph.D Student General Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
Somayyeh
Taklavi
سمیه
تکلوی
staklavi@gmail.com
6039644273
100319475328460036273
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
Azra
Ghaffari
عذرا
غفاری
azra.ghaffari@yahoo.com
1462350518
100319475328460036274
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.