Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
11
3
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش تعدیل کننده خود شفقت ورزی و مثبت اندیشی در رابطه ی بین سبک های دلبستگی و شادکامی نوجوانان
Investigating the moderating role of self-compassion and positive thinking in the relationship between attachment styles and adolescents' happiness.
مشاوره
counseling
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">هدف از انجام این پژوهش بررسی </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نقش واسطه ای خود شفقت ورزی و مثبت اندیشی در رابطه بین سبک های دلبستگی و شادکامی نوجوانان</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">بود. پژوهش حاضر از نظر هدف جز پژوهش­های</span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">بنیادی </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">و از نظر روش از نوع مطالعات همبستگی (مدل­یابی معادلات ساختاری) بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان هلیلان در سال1401-1400 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه های این پژوهش شامل پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان </span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(AAI)</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">سیمپسون (1990)، پرسشنامه خودشفقت ورزی </span></span> <span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(SCS)</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نف (2003)، پرسشنامه افکار خودآیند مثبت </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">ATQ-P</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">)</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> اینگرام و ویسنیکی (1988) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">OHI</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">)</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> آرگیل و همکاران (1989) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­ها نشان داد شادکامی با سبک دلبستگی ایمن رابطه مثبت و معنا دار(15/0</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">β</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">=</span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) و با سبک دلبستگی ناایمن رابطه منفی و معنادار</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(35/0-=</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">β</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) داشت. از سوی دیگر رابطه</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">شادکامی با سبک دلبستگی ایمن از طریق خودشفقت ورزی و مثبت اندیشی مثبت و معنادار (27/0=</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">β</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) و با سبک دلبستگی ناایمن منفی و معنادار (22/0-=</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">β</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) بود. مدل از برازش مطلوب برخوردار بود. می­توان نتیجه گرفت که شادکامی به­صورت مستقیم و غیر­مستقیم از طریق دو متغیر خودشفقت ورزی و مثبت اندیشی با سبک­های دلبستگی رابطه دارد. بنابراین خود شفقت ورزی و مثبت اندیشی می­توانند در رابطه بین سبک­های دلبستگی و شادکامی نقش واسطه­ای ایفا کنند.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span dir="LTR"></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The aim of this research was to investigate the mediating role of self-compassion and positive thinking in the relationship between attachment styles and adolescents' happiness. In regard to the purpose, this research was fundamental, and in regard to procedure, it was a correlation study (structural equation modeling). The statistical population of the study included all first and second-grade high school students of Holeilan City in the academic year 1401-1400, among them 370 students selected as samples by cluster random sampling. Research questionnaires included: the Adult Attachment Styles Questionnaire (AAI) by Simpson (1990), the Self-Compassion Questionnaire (SCS) by Neff (2003), the Positive Thought Questionnaire (ATQ-P) by Ingram and Wisnicki (1988), and the Oxford Happiness Questionnaire (OHI) was Argyle et al. (1989). Structural equation analysis was used to analyze the data. Findings showed that happiness had a positive and significant relationship with secure attachment style (β = 0.15) and a negative and significant relationship with insecure attachment style (β = -0.35). On the other hand, the relationship between happiness and secure attachment style through self-compassion and positive thinking was positive and significant (β = 0.27) and with negative and significant insecure attachment style (β = -0.22). The model had a good fit.</span></span> <span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">It can be concluded that happiness is, directly and indirectly, related to attachment styles through the two variables of self-compassion and positive thinking. Thus, compassion and positive thinking themselves can play a mediating role in the relationship between attachment styles and happiness.</span></span></span></span></span></span><br>
<span dir="RTL"></span>
خودشفقت ورزی, سبکهای دلبستگی, شادکامی, مثبت اندیشی.
happiness, attachment styles, self-compassion, positive thinking.
115
124
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-7017-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahtab
Barkhordari
مهتاب
برخورداری
mahtabbarkhordari9@gmail.com
4530163628
100319475328460039178
Yes
M.A Student In Family Counceling, Department Of Counseling, Faculty Of Social Sciences, University Of Razi, Kermanshah, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
Mohsen
Hojat khah
محسن
حجت خواه
mhojatkhah@razi.ac.ir
3255741033
100319475328460039179
No
Assistant Professor In Counceling, Department Of Counseling, Faculty Of Social Sciences, University Of Razi, Kermanshah, Iran.
استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
Mohammad sajad
Seydi
محمد سجاد
صیدی
m.seydi@razi.ac.ir
6169901667
100319475328460039180
No
Assistant Professor In Counceling, Department Of Counseling, Faculty Of Social Sciences, University Of Razi, Kermanshah, Iran.
استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.