Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1401
5
1
gregorian
2022
8
1
11
5
online
1
fulltext
fa
پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر اساس سبکهای دلبستگی با نقش واسطهای شفقت به خود
Prediction cognitive emotion regulation strategies based on attachment styles with the mediating role of self-compassion
روانشناسی بالینی
Clinical Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">هدف از پژوهش حاضر پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر اساس سبکهای دلبستگی با نقش واسطهای شفقت به خود بود. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد در بازه سنی 18 تا 64 سال در سال 1400 در شهر تهران بود. تعداد 412 </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">شرکتکننده</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">CERQ – short</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، گارنفسکی، کرایج و اسپینهوون، 2002)، مقیاس دلبستگی بزرگسالان (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">RAAS</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، کولینز و رید، 1990) و مقیاس شفقت به خود (</span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SCS</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، نف، 2003) گردآوری شد. دادهها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای </span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SPSS</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">23و </span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">AMOS</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مدل فرضی پژوهش از برازش مطلوب برخوردار بود. اثر غیرمستقیم سبک دلبستگی اضطرابی بر تنظیم شناختی هیجان سازش­یافته از طریق شفقت به خود معنا­دار بود (05/0</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">p <</span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> ). همچنین اثر غیرمستقیم سبک دلبستگی اضطرابی بر تنظیم شناختی هیجان سازش­نایافته نیز از طریق شفقت به خود معنا­دار بود (05/0</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">p <</span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">). علاوه بر این اثر غیر مستقیم سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی بر راهبرد های تنظیم شناختی هیجان</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> از طریق شفقت به خود</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> معنادار نبود (05/0</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt">p > </span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> ). بر اساس نتایج شفقت به خود میتواند در رابطه بین سبکهای دلبستگی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نقش واسطهای ایفا کند.</span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="display: none;"> </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The aim of this study was to predict cognitive emotion regulation strategies based on attachment styles with the mediating role of self-compassion. This study is of descriptive method and the design is correlational based on structural equation modeling.</span></span> <span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The statistical population included all people between the age range of 18 to 64 years in 2021. 412 participants were selected by the available sampling method. Research measures included: Cognitive Emotion Regulation Questionnaire-Short form (CERQ - short, Garnefski., Kraai., & Spinhoven, 2002), Adult Attachment Scale (RAAS, Collins., & Read 1990), and Self-Compassion Scale (SCS, Neff 2003). Data were analyzed using structural equation modeling and SPSS 23 and AMOS 26 software. The findings indicated that the hypothetical research model had a good fit. The indirect effect of the anxiety attachment style on the cognitive emotion regulation strategies through self-compassion was significant (p < 0/05). The indirect effect of the secure and avoidant attachment style on the cognitive emotion regulation strategies through self-compassion was not significant (p < 0/05). The results indicated that self-compassion can play a mediating role in the relationship between attachment styles and cognitive emotion regulation strategies.</span></span></span></span></span></span>
تنظیم شناختی هیجان, سبکهای دلبستگی, شفقت به خود.
Cognitive Emotion Regulation Strategies, Attachment Styles, Self-Compassion.
147
160
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-7606-1&slc_lang=fa&sid=1
Somayeh
Saeeda
سمیه
سعیدا
somayeh.saeeda@yahoo.com
100319475328460041344
100319475328460041344
No
Master of Clinical Psychology, Family orientation, The Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی گرایش خانواده، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Malek
Bastami
مالک
بسطامی
bastamimalek@gmail.com
100319475328460041345
100319475328460041345
No
PhD student, Department of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Fereshteh
Mootabi
فرشته
موتابی
fmootabi@gmail.com
100319475328460041346
100319475328460041346
No
Assistant professor, The Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استادیار روانشناسی بالینی، پژوهشکده خانواده شهید بهشتی، تهران، ایران.
Fatemeh
Safarpour
فاطمه
صفرپور
safarpourfatemeh1994@gmail.com
5160056408
100319475328460041347
Yes
Master of Clinical Psychology, Faculty Of Education And Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.