Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1401
5
1
gregorian
2022
8
1
11
5
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر معنای زندگی و بهزیستی روان شناختی دانش آموزان دختر درگیر بحران هویت
The effectiveness of group training based on hope Snyder's theory on the meaning in life and psychological well-being of female students in identity crisis
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<div>
<div><span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">ه<span style="color:black">دف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر معنای زندگی و بهزیستی روان­شناختی دانش­آموزان دختر درگیر بحران هویت بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه دهم شهرستان پردیس در سال تحصیلی 1401- 1400 بود. به منظور انتخاب نمونه ابتدا با استفاده از روش نمونه­گیری</span></span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">خوشه­ای چندمرحله ­ای 246 نفر انتخاب سپس ابزار بحران هویت بر روی 240 نفر اجرا و تعداد </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">30 نفر که دارای بحران هویت بودند به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند.</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"> داده­های پژوهش به کمک پرسشنامه­های­ بهزیستی روانشناختی (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">PWBQ</span></span></span><b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">،</span></span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"> ریف، 1989)، ﻣﻌﻨﺎی زﻧﺪﮔﯽ (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">MLQ</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">، استگر و همکاران، 2006) و پرسشنامه بحران هویت (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">ICQ</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">، احمدی، 1387) جمع­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند­متغیری صورت گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">در متغیرهای معنای زندگی و بهزیستی روان­شناختی </span></span></span><span b="" lang="AR-SA" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">در دو گروه </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">آزمایشی و گواه در مرحله پس­آزمون تفاوت معناداری دارد (34/40</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">=</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">F</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">، 001/0></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">P</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">).</span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">بنابراین </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">می­توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر معنای زندگی و بهزیستی روان­شناختی دانش­آموزان دختر درگیر بحران هویت مؤثر بوده است.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></div>
</div>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span dir="LTR" style="color:black"></span></span></span></span></span></span>
<div></div>
<div>
<div>
<div><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The aim of this study was to</span></span> <span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">determine the effectiveness of </span></span><span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">group<b> </b></span></span><b> </b><span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">training</span></span><b> </b><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">based on Snyder's <span style="color:black">theory of hope on the meaning in life and psychological well-being of female students in an identity crisis.</span></span></span> <span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group.</span></span></span> <span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">The statistical population included all tenth-grade female students in Pardis city in the academic year 2020-2021.</span></span></span> <span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">In order to select the sample, first 246 people were selected using a multi-stage cluster sampling method, then the identity crisis tool was performed on 240 people and 30 people who had identity crises were selected by the purposive sampling method and randomly in two experimental groups, and control was replaced. Research data were collected using the Psychological well-being Questionnaire (PWBQ, Ryff, 1989), the </span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">Meaning<b> </b>Life</span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"> (MLQ, </span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"> Steger </span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">et al., 2006), and the Identity Crisis Questionnaire (ICQ, Ahmadi, 2008). Data were analyzed by multivariate analysis of covariance.</span></span></span> <span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">The results of multivariate analysis of covariance showed that group training based on Snyder's theory of hope in the variables of the meaning of life and psychological well-being in the experimental and control groups in the post-test stage is significantly different. (P <0.001, F=40/34). Therefore, it can be concluded that </span></span></span><span lang="EN" style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">group<b> </b>training</span></span></span><b> </b><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">based on Snyder's theory of hope had an effect on the meaning in life and psychological well-being of female students in an identity crisis.</span></span></span></span></span></span></span></div>
</div>
</div>
<span dir="RTL"></span>
امیددرمانی اسنایدر, بهزیستی روانشناختی, بحران هویت, معنای زندگی
Snyder Hope Therapy, Psychological Well-Being, Identity Crisis, Meaning in Life
33
44
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4832-1&slc_lang=fa&sid=1
Zeynab
Beyranvand
زینب
بیرانوند
Beyranvand.z.68@gmail.com
100319475328460041293
100319475328460041293
No
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
Ezatolah
Ghadampour
عزت اله
قدم پور
Ghadampour.e@lu.ac.ir
100319475328460041294
100319475328460041294
Yes
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
Masoud
Sadeghi
مسعود
صادقی
sadeghi.m@lu.ac.ir
100319475328460041295
100319475328460041295
No
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
Mohammad-reza
Hassani jalilian
محمدرضا
حسنی جلیلیان
jalilian.m@lu.ac.ir
100319475328460041296
100319475328460041296
No
Department Persian literature, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.