Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1397
5
1
gregorian
2018
8
1
7
5
online
1
fulltext
fa
مقایسه نظریه ذهن در دانشجویان با رگه های اختلال شخصیت مرزی و همتایان عادی
Comparision of theory of mind in college students with Borderline personality Disorder traits and normal counterparts
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>مقدمه: </strong>اختلال شخصیت مرزی با مشکلات بین فردی، مثل روابط زیاد، ناپایدار و ترس از رها شدن همراه است. فرض بر این است که نقایص شناخت اجتماعی این مشکلات را تبیین میکند. در این راستا پژوهش حاضر باهدف مقایسه نظریه ذهن در دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی و همتایان عادی انجام گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش: </strong>تعداد 20 دانشجو با رگه های اختلال شخصیت مرزی و 20 دانشجوی عادی با استفاده از سیاهه اختلال شخصیت مرزی لیشنرنیگ (1999) از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انتخاب شدند، و سپس شرکتکنندگان با استفاده از آزمون ذهنخوانی از طریق تصاویر چشم بارن کوهن و همکاران (2001) در نظریه ذهن مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون <span dir="LTR">t</span> مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی و دانشجویان عادی در آزمون ذهنخوانی از طریق تصاویر چشم وجود دارد (0001/0 ><span dir="LTR">p</span>).</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان با رگههای اختلال شخصیت مرزی نقایصی را در نظریه ذهن نشان میدهند.</p>
<p><strong>Introduction:</strong> Borderline Personality Disorder (BPD) is associated with interpersonal problems, such as intense, unstable relationships and fears of abandonment. It has been hypothesized that deficits in social cognitive capacities explain these difficulties. In this regard this study aimed to compare ToM in university students with borderline personality disorder traits and normal counterparts.</p>
<p><strong>Methods: </strong>20 university student with Borderline personality traits and 20 normal university students were chosen from Azarbayjan Shahid Madani Unversity by borderline personality inventory (Leichsenring, 1999), and then participants were evaluated in theory of mind with Reading the Mind (Baron-Cohen et al., 2001) in the Eyes Test. Data were analyzed using independent t- test.</p>
<p><strong>Results:</strong> The results showed that there are significant difference between university students with borderline personality traits and normal university students in Reading the Mind in the Eyes Test (p< 0.0001).</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> The results of this study indicated that university students with borderline personality traits exhibited deficits in theory of mind.</p>
<p><strong>Keywords: </strong>Borderline Personality Disorder, Mentalizing, theory of mind</p>
اختلالات شخصیت مرزی, ذهن خوانی, نظریه ذهن
Borderline Personality Disorder, Mentalizing, theory of mind
147
160
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-382-2&slc_lang=fa&sid=1
Ezzatollah
Ahmadi
عزت اله
احمدی
Amiraliahmadi91@yahoo.com
10031947532846008481
10031947532846008481
No
Shahid Madani University به Azarbayjan Shahid Madani University
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
Hassan
Bafandeh
حسن
بافنده
h_bafandeh@yahoo.com
10031947532846008482
10031947532846008482
No
Shahid Madani University به Azarbayjan Shahid Madani University
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
Siamak
Dadashi
سیامک
داداشی
siamakdadashi94@gmail.com
10031947532846008483
10031947532846008483
Yes
Shahid Madani University به Azarbayjan Shahid Madani University
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.