Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1401
8
1
gregorian
2022
11
1
11
8
online
1
fulltext
fa
نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه بین اعتیاد به اینترنت و امنیت روانی با سرزندگی تحصیلی
The mediating role of academic engagement in the relationship between Internet addiction and psychological safety with academic buoyancy
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">پژوهش حاضر با هدف نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطهی بین اعتیاد به اینترنت و امنیت روانی با سرزندگی تحصیلی صورت پذیرفت. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود.</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">جامعهی این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونهآماری بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین برابر 240 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری در دسترس و با پرسشنامه آنلاین انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">ی</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> اعتیاد به اینترنت </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">IAT</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> (یانگ، </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">1988</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)، پرسشنامهی امنیت روانی </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">PSQ</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(مازلو، 2004)، مقیاس درگیری تحصیلی </span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">AES</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> (ریو و تسینگ، 2011) و پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">ABQ</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">)<b> </b>(</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) بود. تحلیل دادهها به روش آماری تحلیل مسیر انجام شد و برای بررسی نقش واسطهای متغیرها از آزمون بوتاستراپ استفاده شد. نتایج نشان داد امنیت روانی بر سرزندگی تحصیلی تأثیر مستقیم </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">(01/0></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">p</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">) </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">و بهواسطهی درگیری تحصیلی تأثیر غیرمستقیم دارد</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">(01/0></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">p</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">)</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">؛ اما اعتیاد به اینترنت تأثیر مستقیم بر سرزندگی تحصیلی نداشت </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">(05/0<</span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">p</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">)</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">؛</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> بلکه اثر غیرمستقیم بهواسطهی درگیری تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی داشت </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">(05/0></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">p</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">)</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">.</span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">بر اساس نتایج، مدل پژوهش از برازش مطلوب برخوردار</span></span> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">است.</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> با تقویت امنیت روانی دانشجویان و کاهش وابستگی به فضای مجازی میتوان به دانشجویان کمک کرد تا مشارکت سازندهای در جریان امور آموزشی داشته باشند، که نتیجهی آن میتواند غلبه بر مسائل و مشکلات تحصیلی و افزایش سرزندگی تحصیلی باشد.</span></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic engagement in the relationship between Internet addiction and psychological safety with academic buoyancy. The research method was a correlation of the type path analysis. The population of this study included all undergraduate students of Lorestan University in the academic year 2021-2022. The statistical sample size was determined based on Klein's thumb rule equal to 240 people which was done by available sampling method and online questionnaire. The instruments used in this study were Young Internet Addiction Test (1988), Maslow Psychological Security Questionnaire (2004), Reeve and Tseng Academic Engagement Scale (2011), and Dehghanizadeh and Husseinchari Academic Buoyancy Questionnaire (2012). Data analysis was performed using the path analysis</span></span> <span style="font-size:9.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">statistical method and bootstrapping method was used to examine the mediating role of the variables. The results showed that psychological security has a direct effect on academic buoyancy (p<0/01) and an indirect effect through academic engagement (p<0/01); But Internet addiction had no direct effect on academic buoyancy (p>0/05); rather, it had an indirect effect on academic buoyancy through academic engagement (p<0/05). The results showed that the research model provided the optimal fit to the data. By strengthening students' psychological security and reducing their dependence on cyberspace, students can be helped to participate constructively in educational affairs, which can result in overcoming academic problems and increasing academic buoyancy.</span></span></span></span></span></span></div>
اعتیاد به اینترنت, امنیت روانی, درگیری تحصیلی, سرزندگی تحصیلی.
Internet addiction, psychological security, academic engagement, academic buoyancy.
47
58
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8008-1&slc_lang=fa&sid=1
Houshang
Garavand
هوشنگ
گراوند
garavand.h@lu.ac.ir
4199804668
100319475328460044075
Yes
Assistant Professor, Department Of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
Saeideh
Sabzian
سعیده
سبزیان
s.sabzian@hmu.ac.ir
4200011417
100319475328460044076
No
Assistant Professor, Department of Counseling, School of Humanities, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran.
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.